Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy politologie 8

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • MIMO TO STOJÍ VŮDCE POLITICKÉ STRANY = profesionál oddělený od členů PS

  • v politických stranách platí zákon OLIGARCHIE (MICHELS) = postupem času, čím víc bude PS organizovaná, se začne vytvářet nějaká uzavřená elitní skupina

  • TYPY VŮDCOVSKÝCH STRUKTUR V PS:

    1. KAMARILA (založená na tom, že strana je řízena velmi úzkým okruhem jedinců, kteří mají mezi sebou vybudované osobní vazby – podporují se navzájem, velmi uzavřený systém)

    2. ŘÍDÍCÍ SKUPINA (založena na nějaké profesní bázi / blízkosti osob, kteří jsou členy řídící skupiny)

    3. BYROKRACIE (nejvhodnější z pohledu demokracie a stability PS je to, že PS strana bude byrokratizovaná, vedení strany se musí nějakým způsobem postupem času dopracovat – služebně nejzralejší ve straně)

    PROBLEMATIKA STRANICKÝCH RODIN

    • Každá PS má vlastní identitu a vyznává určité hodnoty

    • Podle tohoto pohledu je dáno historickým vývojem PS, pokud spojíme obdobně smýšlející PS, tak vytvoříme tzv. SRANICKOU RODINU

    7 HLAVNÍCH STRANICKÝCH RODIN:

    1. RODINA KOMUNISTICKÝCH STRAN

    • relativně mladá (cca začátek 20. století)

    • Měli silnou podporu, teď klesá (10 % volební podpora)

    • Měli širokou členskou základnu (v Západní Evropě okolo 200 000 členů na jeden stát)

    1. RODINA SOCIÁLNĚ – DEMOKRATICKÝCH STRAN

    • Nejstarší strany

    • Formují se v reakci na průmyslovou revoluci,

    • Velmi silné pro systémové strany a relevantní strany (vychází z jejich schopnosti zformovat koalici s jiným aktérem) – vysoký koaliční potencionál

    • Poměrně široká členská základna

    • Stojí v opozici vůči komunistickým stranám

    • Úspěšnější než komunistické strany (30 % volební podpora)

    1. RODINA LEVICOVĚ – LIBERÁRNÍCH STRAN

    • Objevují se v 60. letech

    • Odštěpené od sociálně demokratických stran

    • Nejsou tak úspěšné (5–10 % volební podpora)

    • Typické: strana Zelených

    1. RODINA KŘESŤANSKO – DEMOKRATICKÝCH STRAN

    • Ideologicky pravo – středové strany

    • Před 1. světovou válkou a 2. světovou válkou reprezentovaly zájmy církví

    • Později transformace

    • Strany s poměrně silným koaličním potencionálem

    • Typické: KDU-ČSL

    • Podpora velmi výrazně klesá, ale dřív okolo 20 %

    1. RODINA LIBERÁLNÍCH STRAN

    • Přelom 19. a 20. století

    • Spíše středové strany

    1. RODINA KONZERVATIVNÍCH STRAN

    • Nejstarší strany

    • od 80. let (s nástupem neokonzervatismu) roste jejich volební podpora

    1. RODINA ULTRAPRAVICOVÝCH STRAN

    • Staré (NSDAP apod.) X nové (extrémně populistické strany)

    KLASIFIKACE POLITICKÝCH STRAN

    PODLE ČASOVÉHO VÝVOJE:

    1. STRANA KÁDRŮ

      • Nejstarší strana

      • minimální počet členů s co nejvyšší kvalitou

      • Exkluzivní členství – složité dostat se do strany, strana si členy vybírá

    2. STRANA MAS

      • Opak strany kádrů

      • Reakce na průmyslovou revoluci (spojeni se stranou sociálně – demokratických stran a křesťansko – demokratických stran)

      • Široká členská základna nereflektující kvalitu členů

      • Velmi centralizované

      • Opírají se o nějakou ideologii (o nějaký široce akceptovaný systém – umožňuje masovost)

    3. CATCH – ALL STRANA („chytit všechny“)

      • Snažící se odlovit co nejširší spektrum voličů

      • Odhazuje konzistentní ideologii a jejím programem je často souhrn nekonzistentních hesel (mají za cíl přilákat co nejvíce voličů)

      • Rezignuje na hodnotový systém, pracuje právě na úrovni hesel

      • Členská základna není důležitá (není důležitá ani kvalita členů)

      • Otázka toho, jak moc je tato strana udržitelná

    4. KARTELOVÁ STRANA

      • Manažerská strana (ve vedení je management)

      • Vnímá politickou stranu jako firmu, jejímž cílem je získat co nejvíce postů pro její členy

      • Cílem je zisk co nejvíce postů pro vlastní členy

      • Nemá ideologický program

    Témata, do kterých materiál patří