Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKA Č. 7 - SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • příjmy z vlastního majetku a majetkových práv,

  • příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti,

  • výnosy z místních poplatků,

  • výnosy z daní nebo podílů na daních,

  • dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů,

  • peněžité dary a příspěvky.

Výdaje rozpočtu obce a kraje:

  • závazky vyplývající z plnění povinností uložených zákony,

  • výdaje na vlastní činnosti obce (kraje) v samostatné působnosti,

  • výdaje spojené s výkonem státní správy,

  • závazky vyplývající z uzavřených smluvních vztahů v hospodaření,

  • závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi.

Rozpočty obcí a krajů se sestavují jako vyrovnané, zákon ale umožňuje sestavit rozpočet přebytkový či schodkový.

ROZPOČTOVÝ PROCES

  1. Sestavování

návrh sestavuje finanční odbor

vychází z rozpočtového výhledu a z podrobné analýzy skutečného hospodaření v posledních alespoň 2 letech

návrh se předkládá finančnímu výboru a následně radě obce

případné pozměňovací návrhy se zapracují do rozpočtu a znovu se předkládá k projednání (tento proces se může opakovat)

konečná podoba rozpočtu je následně předložena ke schválení zastupitelstvu

návrh musí být zveřejněn nejméně 15 dní před jeho projednáváním v zastupitelstvu

o písemných nebo ústních návrzích občanů se jedná až při projednávání návrhu rozpočtu
v zastupitelstvu

  1. Schvalování

návrh rozpočtu schvaluje zastupitelstvo

po schválení může nastat potřeba provést změny nebo úpravy; důvodem mohou být organizační, metodické nebo věcné změny (ty se poté provádějí rozpočtovým opatřením)

  1. Publikace

musí být zveřejněn na úřední desce formou vyhlášky

  1. Hospodaření

probíhá od 1. 1. do 31. 12. příslušného kalendářního roku

během hospodaření mohou nastat tyto změny:

  • organizační – změní se počet subjektů, které jsou financovány (např. sloučení příspěvkových organizací)

  • metodické – změní se právní předpis

  • věcné – může dojít ke změně na straně příjmů nebo výdajů (např. výdaje - živelná katastrofa, příjmy – vybereme více daní)

  1. Kontrola

  2. Hodnocení

  3. Vyúčtování

  • je jej nutno provést do 6 měsíců – údaje o ročním hospodaření obce i kraje se souhrnně zpracovávají do závěrečného účtu

součástí závěrečného účtu je zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření

  • předmětem přezkoumání jsou:

    • údaje o ročním hospodaření územního celku

    • hospodaření a nakládání s prostředky ze zahraničí

    • nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku

  • návrh závěrečného účtu musí být zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu obce

  • obec může požádat o přezkum hospodaření příslušný krajský úřad nebo auditora či auditorskou společnost (náklady na auditora hradí obec)

  • hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok přezkoumává Ministerstvo financí

Témata, do kterých materiál patří