OTÁZKA Č. 7 - SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podle hlediska závaznosti
obligatorní (povinné ze zákona – vynucené)
fakultativní (dobrovolné, za určitou službu – poplatky, pokuty)
Podle hlediska území
celostátní (vybírány na celém území) – např. DPH
municipální (místní) – plynou do místních rozpočtů – např. obecní poplatky
Podle hlediska rozpočtu (kam plynou)
fiskální (plynou do veřejných rozpočtů)
parafiskální (plynou do mimorozpočtových státních fondů)
VEŘEJNÉ VÝDAJE
DĚLENÍ VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ:
PODLE ČASU
běžné – financování běžně se opakujících potřeb v rozpočtovém roce; cca 50 % běžných výdajů = mandatorní výdaje (zákonné) – např. důchody, dávky
kapitálové – financování dlouhodobých potřeb (např. stavba dálnice)
PODLE NÁVRATNOSTI
návratné (např. návratné půjčky mezi jednotlivými rozpočty)
nenávratné (většina veřejných výdajů)
PODLE MÍSTA
výdaje veřejných rozpočtů
výdaje mimorozpočtových fondů
PODLE PLÁNOVATELNOSTI VÝDAJŮ
plánovatelné – lze je předem odhadnout (velkou část z nich tvoří mandatorní výdaje)
neplánovatelné – výdaje, které se vyskytnou během rozpočtového období, ale není možno předem odhadnout, že vůbec budou potřeba (např. výdaje na odstraňování následků živelných katastrof)
PODLE CENTRALIZACE
výdaje centrální vlády a státního rozpočtu
výdaje rozpočtů místních samospráv (rozpočtů krajů a obcí)
PODLE ÚČELU
např. na školství, kulturu, zdravotnictví, ...
V RÁMCI VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ ROZLIŠUJEME:
VLÁDNÍ VÝDAJE (na úrovni všech vlád)
vládní výdaje spotřebního charakteru (technika apod.)
vládní výdaje investičního charakteru (např. rekonstrukce Pražského hradu)
TRANSFERY (např. dávky sociálního zabezpečení)
přesun finančních prostředků veřejných rozpočtů ve prospěch jednotlivců
jsou někdy označovány jako záporné daně
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RŮST VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ:
Demografické změny – zvyšování počtu imigrantů, stárnoucí obyvatelstvo
Geografické faktory – např. povodně nebo jiné přírodní katastrofy
Technologické změny – např. zvyšování nákladů na obranu a bezpečí občanů proti terorismu
Inflační vlivy – projevují se na cenách vstupů nákupů veřejného sektoru
Urbanistické faktory – změny ve způsobu života, které vyžadují rozsáhlé veřejné investice (např. zlepšení infrastruktury služeb apod.)
VEŘEJNÉ FAKTORY MOHOU ZPŮSOBOVAT 2 ZÁKLADNÍ MIKROEKONOMICKÉ EFEKTY:
substituční – pokud stát dotuje nějaký statek, změní mu cenu → lidé si jej pak vyberou (např. raději si vybereme veřejnou školu než soukromou)
důchodový – spotřebiteli se změní disponibilní důchod
VÝDAJOVÉ AKTIVITY STÁTU JE MOŽNÉ HODNOTIT Z POHLEDU KRITÉRIA:
hospodárnosti – takové využití veřejných zdrojů, které vede ke splnění cílů s co nejnižším vynaložením nákladů
efektivnosti – takové použití veřejných zdrojů, jimž se dosáhne nejvyššího možného užitku s ohledem na vynaložené náklady
účelnosti – stupeň naplnění cíle