EAS vypracovan_233_ot_225_zky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3) přímý prodej (55,13%)
prodej konkrétnímu zájemci za konkrétní cenu, při velkém zájmu důležité kritérium cena, při
malém zájmu – symbolická cena
majetek se přímo prodá zájemci při určené ceně
výhody: konkrétní vlastník a cena
nevýhody: problém v ocenění majetku - korupce, prodej pod cenou
majetek, o který byl zájem - tzv. obálková soutěž (zájemci další do obálky svou
nabídku ceny a nejvyšší cena vyhrává)
14
majetek, o který nebyl zájem - snaha prodat ho za cokoli (symbolické ceny)
to, co se nepodařilo prodat, vlastní pozemkový fond
4) akciová společnost (8,3%) - založení
zákon o akciových společnostech, kupónová privatizace
klasická a.s. (ne zaměstnanecká)
5) bezúplatný převod (9,85%)
u sociálních služeb při podnicích (např. školka, jídelna)
převod na obec
Privatizován majetek v celkové hodnotě 19 mld.Kč
Privatizace státního majetku v agrárním sektory (formy, problémy, dopady)
- Zákon č. 92/1991 Sb., vyhláška č. 526/1991 Sb. - týkala se pouze majetku státu (ne majetku družstev)
- vládní návrh, aby se privatizovalo stejně jako v ostatních odvětvích
Problémy privatizace:
- proces privatizace byl velmi zdlouhavý:
1. zpoždění restituce - někdy se stalo, že po přidělení se musel majetek vracet restituentovi
2. byrokracie - velké množství projektů, málo úředníků
Organizační stránka privatizace: - probíhala na základě tzv. privatizačních projektů
- mohl je sestavit kdokoli
- rozlišovaly se tři typy:
základní privatizační projekt - povinně ho zpracovalo vedení podniku
konkurenční privatizační projekty - vznikly mimo podnik
zakladatelské privatizační projekty - zpracoval ho zástupce státu
(Ministerstvo zemědělství)
- projekty se poslaly na Ministerstvo zemědělství, odtud na Ministerstvo pro státní
záležitosti, projekty se třídily a potom je vybírala komise
10. Restituce – navrácení majetku