Ekonomika agrárního sektoru výpisky ke ZK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
předmětem privatizace:
státní statky
majetek ost. stát. subjektů
podniky potr. průmyslu
PRIVATIZAČNÍ FORMY
veřejná dražba – u majetku o kterém se předpokládalo, že o něj bude zájem,lišila se v tom, že vydražitel převzal majetek i s dluhy a zavázel se je vyrovnat
jednoduchá
transparentní, větší nabídka platila
k 1.1. 2000 10%
veřejná soutěž – rozhodující nebyla pouze cena, ale ten kdo se chtěl zúčastnit musel předložit: ekonomický záměr, vztah k životnímu prostředí, co s těmi zaměstnanci, jak zaplatí, způsob platby, cena
rozhodující nakonec cena a platební podmínky.
POZITIVA:
více kritérií
NEGATIVA:
faktor ovlivnitelnosti komise, ne vždy byla kritéria dosažena.
17 % majetku
přímý prodej – v zemědělství preferována, kdo bude vlastník, kolik zaplatí
nevýhoda (mínus) = cena byla všelijaká
majetek se dělil na 2 skupiny:
majetek o který zájem nebyl => prodával se pod účetní hodnotou
majetek o který zájem byl => obálková soutěž, do obálky nabídka s cenou
55 % majetku.
vznik A.S – vznikaly klasické A.S. => 8 % majetku
bezúplatný převod
na obce, nadace
školky, školní jídelny, bytové jednotky
asi 10 % majetku
98 % dokončených privatizací
soudní spory, napadají se formy
2 % o majetek opravdu nestojí, neudatelný majetek, spravuje stát a stání pozemkový fond
ORGANIZACE
na základě privatizačních projektů
základní => zpracovávaly ty podniky, které šly do privatizace (vedení) obsahoval majetek a návrh forem jak ten majetek privatizovat
konkurenční => kdokoliv kdykoliv ho mohl zpracovat, své doby velice lukrativní, trvalo asi 1 hodinu, hodnota projektů 100 tisíce
zakladatelský => zpracovávalo ministerstvo zemědělství, protože byl zakladatelem.
Základní projekt se poslal MZE a ti ho poslaly na ministerstvo privatizace, tam byly referenti a Ti měly několik projektů, zpracovaly stanovisko a Ti ho předložily komisi a ta ho většinou vrátila.
problém: nebyly dokončeny restituce.
špatná úroveň projektů, dlouhé administrativní posuzování a zhodnocování projektů.
Transformace JZD (principy, postup, dopady)
zákon č. 42/1992 Sb.
předmětem sporu stanovení podílů družstevníků na majetku družstva
2 Návrhy:
TTT (Tyl, Tlustý, Tomášek)
VLÁDNÍ NÁVRH => zvítězil
TRANSFORMAĆNÍ PROJEKTY => zpracovávalo vedení družstva, rozhodovaly, co s tím podnikem bude dál, jestli zůstanou JZD, nebo se přetransformují na A.S.
schvaloval se na představenstvu
OPRÁVNĚNÁ OSOBA: (vymezuje zákon o transformaci)
členové družstva k 30.11.1991, vlastnící půda a ostatního majetku užívaného družstvem o minimální hodnotě 30 000,--, restituenti, kteří měli nárok na podíly na majetku družstva.
POVINNÉ OSOBY
podniky, které z té transformace vznikly.
NEJDULEŽITĚJŠÍ
úprava, podíly toho majetku
STANOVENÍ ČLENSKÝCH PODÍLU
vzájemné vypořádání družstva se státem
od celkového jmění družstva se odečetli restituce a majetkové vklady členů = čisté jmění
od čistého jmění se odečetli dodatečné restituce (restituce II) a oprávněným osobám se nabídlo 25 % z čistého jmění k odkoupení = čisté jmění k rozdělení
čisté jmění k rozdělení se dělilo na 50 % podle vnesené půdy, 30 % podle ostatního vneseného majetku do družstva a 20 % podle počtu odpracovaných let.