Ekonomika agrárního sektoru výpisky ke ZK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Agrární struktura a systém vlastnictví v zemědělství před a po ekonomické reformě
1.reforma po 2 sv. válce => konfiskace, kolektivizace
reforma po r. 1989
od roku 1990 probíhá ekonom. reforma
CÍLE:
převést vlastnictví státní a družstevní na vlastnictví privátní => privatizace, cílem je aby na konci každý majetek měl konkrétního vlastníka
právo vlastnictví je nadřazené právu uživatelskému (dříve naopak)
VÝCHOZÍ SITUACE:
2 typy vlastnictví
státní statky – vznikly po válce, na majetku, který byl konfiskován buď němcům, na Slovensku Maďarům v příhraničních oblastech -> koule na noze po dobu Socialismu, nelukrativní pro privatizaci.
v roce 1989 – 170 podniků ¼ celkové výměry zemědělské půdy.
průměrná výměra 6 394 ha.
slučovalo se do agrokombinátů až 34 000 ha.
JZD => nebylo vlastnictví státní, ale kolektivní = majetek patřil kolektivu (bylo právo vlastnické, ale nebylo právo uživatelské), pokrokové podnikatelské subjekty, projevovaly ekonom. aktivitu, relativně prosperující v rámci možností
1024 JZD obhospodařovaly 62 % zem. půdy.
3,3 % hospodařily ostatní podniky
- soukromý hospodařící rolníci asi 2 000 a prům. výměra 8,4 % ha.
vstupovaly do ekonom. reformy v agrárním sektoru.
3 PROCESY:
- restituce
- privatizace
- transformace (určitý druh privatizace)
1 měly proběhnout restituce, poté privatizace (státní statky) + transformace (JZD)
začalo se restitucemi, ještě nebyly dokončeny a začaly privatizace + transformace.
CO VZNIKLO EKONOMICKOU REFORMOU?
AGRÁRNÍ STRUKTURA:
soukromě hospodařící rolníci 32 365
zemědělská družstva vlastníků : 875
a.s. 570
státní statky skončily
ostatní formy: 958
Restituční proces v zemědělství (principy, dopady, současný stav)
zákon č. 229/91 Sb., novelizace zákona č. 30/1996 Sb.
230 978 restitučních nároků (největší nároky ze všech oborů)
hodnota majetku k restitucím 29,5 mld. Kč (15% celkového majetku podniků)
PŘEDMĚT
pozemky, orná půda, lesní půda, budovy obytné a hospodářské, inventář, živých i mrtvých (stroje, osiva)
vracelo se v naturální formě
hodnota majetku byla nesrovnatelná
KOMU SE VRACELO
oprávněným osobám (původní vlastníci, pokud se dožily, jinak potomci)
do 31. ledna 1993 se mohly vznášet restituční nároky.
KDO VRACEL
tzv. povinné osoby
-stát
-JZD
-školní podniky, lesní podniky => jiné organizace
ZHODNOCENÍ
problémy: nevyjasněnost vztahů, katastrální výměra
neochota nebo neschopnost majetek vydat. (spíše neochota -> mohlo by to položit podnik)
velké teritoriální rozdíly
restituce v současné době z 95 % vyřešeny.
Privatizace státního majetku v agrárním sektoru (principy, formy, dopady, současný stav)
zákon č. 92/1991 Sb, vyhláška č. 526/1991 Sb.
probíhala stejnou formou jako v jiných resortech
předmětem byla přeměna státního vlastnictví na vlastnictví soukromé, na straně prodávajícího stojí stát, kupující = domácí nebo zahraniční právnická nebo fyzická osoba