Vypisky_ze_skript_eas
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Privatizace
Zákon č. 92/1991 Sb., vyhláška č. 526/1991 Sb.
týkala se pouze majetku státu (ne majetku družstev)
vládní návrh, aby se privatizovalo stejně jako v ostatních odvětvích
Privatizační formy:
veřejná dražba
majetek se veřejně vydražil, dostal ho zájemce, který nabídl nejvyšší cenu
majetek, o který byl zájem (lukrativní majetek - např. zámečky)
zároveň s majetkem získal vydražitel i dluhy
výhody: jednoduchá, transparentní, rychlá
nevýhody: pouze omezený objem majetku
veřejná soutěž
mohli se zúčastnit i zahraniční zájemci
každý zájemce předložil návrh: cenu, jakým způsobem chce cenu splácet (platební podmínky), otázka stávajících pracovních sil, ekologická kritéria
později se brala v úvahu pouze cena
nevýhody: o majetku rozhodovala komise (ovlivnitelná), zdlouhavá jednání, netransparentní (korupce)
přímý prodej
majetek se přímo prodá zájemci při určené ceně
preferovaná nejčastější priv.forma,
výhody: konkrétní vlastník a cena, rychlost, jednoznačnost
nevýhody: problém v ocenění majetku - korupce, prodej pod cenou
majetek, o který byl zájem - tzv. obálková soutěž (zájemci další do obálky svou nabídku ceny a nejvyšší cena vyhrává)
majetek, o který nebyl zájem – oceněn účetní nebo kupní cenou pod úroveň účetní ceny byl nabízen, snaha prodat ho za cokoli (symbolické ceny)
založení a.s.
klasická a.s.
bezúplatný převod
u maj. sociálního charakteru (např. školka, jídelna, bytový fond)
převod na obec
i v rámci podniku se uplatňovalo několik forem privatizace
Organizační stránka privatizace:
probíhala na základě tzv. privatizační projektů
mohl je sestavit kdokoli
rozlišovaly se tři typy:
základní privatizační projekt - povinně ho zpracovalo vedení podniku, obsahoval přehled majetku, ukazatele efektivnosti hosp., návrh na realizaci konkr. formy priv.
konkurenční privatizační projekty – předkládali zájemci
zakladatelské privatizační projekty - zpracoval ho zástupce státu (Ministerstvo zemědělství)
projekty se poslaly na Ministerstvo zemědělství, odtud na Ministerstvo pro státní záležitosti, projekty se třídily a potom je vybírala komise
Problémy privatizace:
proces privatizace byl velmi zdlouhavý:
zpoždění restituce - někdy se stalo, že byl přijat privatizační projekt, a zároveň vznesen restituční nárok, po přidělení se musel majetek vracet restituentovi
byrokracie - velké množství projektů, málo úředníků
Transformace
týkala se zemědělských družstev
maj.JZD se nedal privatizovat jelikož u JZD bylo vlastnictví kolektivní, nikdy nebylo vyvlastněno/zpochybněno, i když bylo nadřazeno právo uživatele(JZD) nad právo vlast.
obsahem zákona byly dva cíle:
přizpůsobit právní poměry družstev obchodnímu zákoníku (přiblížení se zpět vlastnickému práva)
upravení majetkových poměrů v družstvu
Transformační projekt: