MPI_DS_P_03
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
© David Buchtela
Výhody a nevýhody vektorové grafiky
19
Výhody vektorové grafiky:
Je možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku bez
ztráty kvality
Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně
Výsledná paměťová náročnost obrázku je obvykle mnohem
menší než u rastrové grafiky
Nevýhody vektorové grafiky:
Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku
Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být
vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor
než grafika bitmapová
27.2.2013
Moderní prostředky informatiky
© David Buchtela
Vznik vektorové grafiky
20
Vektorový popis obrazu vzniká
především ručně - člověk v kreslícím programu vytváří
požadované geometrické tvary a nastavuje jim odpovídající
vlastnosti
V případě např. grafů nebo diagramů může příslušné tvary vytvořit
i sám program, stačí mu zadat typ grafu či diagramu a potřebná
data (hodnoty pro graf či vztahy pro diagram)
tzv.
vektorizací rastrového obrázku – proces převodu
rastrového obrázku na vektorový
Vektorizace
bývá úspěšná, pokud jsou na obrázku jednoduché
objekty s jasným ohraničením, v opačném případě jsou výsledky
často neuspokojivé
27.2.2013
Moderní prostředky informatiky
© David Buchtela
Použití vektorové grafiky
21
Vektorová grafika je vhodná především pro jednodušší obrázky
(méně objektů), které se snadno popisují geometrickými tvary
(jednoduché tvary objektů)
Mezi
typická použití vektorové grafiky patří například:
Diagramy a grafy
Loga firem a písmo
GPS navigace
Oblast počítačového návrhu (CAD = Computer Aided Design)
např. oblast strojírenství, stavebnictví a architektury, návrhu
elektrotechnicky, geografie apod.
často se provádí ve třech rozměrech (3D = 3 dimensions), tj. ne jen