Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5.-Minerální-látky-a-stopové-prvky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (309,51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Minerální látky a stopové prvky Anorganické substráty Majoritní anorganické prvky, minerálie, makroprvkySoučást tkání a extracelulárních tekutin Anorganické biokatalyzátory Esenciální stopové prvky, mikroelementy, prvky troškové Z rostlinných, kde jich je dostatek, je stravitelnost horší CHARAKTERISTIKA: Anorganické látky, nezbytné pro růst, výstavbu tkání a metabolické pochody:Dle množství potřebného pro organismus: Makroelementy – více než 100 mg Mikroelementy <= 100 mg Stopové prvky – potřeba v mikrogramech PŘÍJEM: Přídavné (akcesorní) živiny: Potrava Pitná voda Minerální vody – 1 g/l by měla obsahovatNěkdy i vzduchem a přes kůžiSchopnost vstřebávat prvky z potravy ovlivňují další živiny – např. pro vstřebávání Ca je nutná přítomnost vitamínu D Vstřebávání Fe velmi podporuje kyselina askorbová (C-vitamin) či jiné organické kyseliny (citronová, jablečná) Jako inhibitor vstřebávání může sloužit např. tanin (v čaji), kyselina fytová – inhibuje vstřebávání Ca, Fe, Zn Esenciální anorganické látky: Mají velmi důležité funkce v organismu: Zúčastní se budování tkání ROZDĚLENÍ ML Denní potřeba od několika set miligramů do desítek gramů –makroprvky (Ca, P, Na, K, Cl, Mg a S)Denní potřeba je několik desítek až stovek miligramů –mikroprvky (Fe, Cu, Zn, Mn)Denní potřeba je menší než u mikroprvků,ultramikroprvky (Co, Mo, I, F, Se, Cr a další) POKRYTÍ POTŘEBY: Karence, optimální a nadměrný příjemPro pokrytí potřeby jednotlivých prvků není důležitý jen jejich obsah ve stravě, ale i jejich stravitelnost a využitelnost, jejich vzájemné interakce, stejně tak jako rychlost jejich vylučování Vápník – Ca Významný, ale problematický, nízká nebo žádná spotřeba mléka zaviňuje nedostatek CaNutný pro stavbu kostí, zubůJe tzv. druhým poslem při enzymatických a hormonálních reakcíJeho přítomnost je nutná pro většinu metabolických procesůRegulaci metabolismu Ca řídí vitamín D a některé hormonyDenní potřeba Ca asi 800 mg, u těhotných kojících žen je potřeba vyššíV těle dospělého může je přibližně 1,2 kg CaResorbuje se především v tenkém střevě, aktivní proces – proti koncentračnímu gradientu, pomocí specifického proteinuPři vyšším příjmu – další vápník se vstřebává difuzíPřirozenými zdroji vápníku jsou především mléko a mléčné výrobky, kvasnice, luštěniny, tvrdá pitná voda Deficit vápníků – poruchy tvorby kostí Mládež – křivice (rachotidy) postihující především končetiny, ale i páteřDospělí – osteomalacie, osteoporóza – toto onemocnění hrozí především těhotným a kojícím ženám a starým lidemResorbuje se spolu s P v podobě Ca2+ jen z kyselého prostředí (tj. z dvanáctníku a na začátku tenkého střeva V neutrálním prostředí se sráží – fosforečnan vápenatý a odchází se stolicíOdebírá si jej vždy z kosti, počátek vždy u zubů, u dětí často spojeno s vitamínem D (křivé nohy, vybočená kolena, ..) Těhotenství – zvýšit příjem Ca na asi dvojnásobek, nepít mnoho čaje a kávy (tatin inhibuje Ca!)Kyselina šťavelová také inhibuje vstřebávání Ca (špenát, rebarbora – při úpravě vždy dodat mléčný výrobek, aby se vysrážel šťavelan vápenatý) Zdroj: mléčné výrobky, sardinky – jíst i s kostmi, chléb, obiloviny, sýr tofu, ořechy (mandle), tvrdá voda, semena – sezam, mák, luštěniny, zelenina (brokolice, kapusta, špenát) Nevstřebatelné formy - oxalát, fytát, fosforečnany, ledvinové kameny Využitelnost – mléko asi 50 %, rostliny do 10 % Průměrný obsah Ca: Mléko plnotučné 1 280Sýr ementál11 800Vejce550Fazole1 000Hrách250Ořechy 720Brambory 130Hovězí 30Vepřové80Kapusta470Rajčata130 Fosfor - p V těle téměř výhradně jako fosforečnanVelmi důležitý pro tvorbu kostí a zubůNezbytný pro trávení a látkovou přeměnuPřeměny ATP slouží ke krátkodobému přenášení energieVelmi významnou složkou fosfolipidůDenní příjem 1-1,2 gPoměr k Ca 1,5 :1Současný příjem je vyšší, což zhoršuje resorpci vápníkuTělo dospělého člověka obsahuje přibližně 700 g fosforu, fosfor se vstřebává v tenkém střevě ve formě fosfátů difusí a aktivním transportemStravitelnost je ovlivněna přítomností iontů Ca a Al, se kterými tvoří nerozpustné sloučeninySpolu s vápníkem se uplatňuje především při tvorbě kostiHraje významnou roli i v metabolismu bílkovin, tuku a cukrů, tvorbě vitaminů skupiny B a podílí se na přenosu EAktuální nedostatek v séru může vzniknout při vysokém příjmu cukrů a některých tuků v potravě – brzy je však vyrovnán z kosterních zásobPřirozenými zdroji jsou zrniny, olejniny, potraviny živočišného původu, kvasnice a další Doporučená denní dávka (mg): Děti do 8 let180-250Děti od 8 let550Ženy500Muži a těhotné ženy600Kojící ženy800DDD v ČR800 ZDROJE – téměř všechny potraviny: Živočišné – lépe stravitelný – mléko a mléčné výrobky, maso, játra, ryby, vejceRostlinné – kyselina fytová (enzym fytáza) – slunečnicová semínka, ořech, luštěninySprávný poměr Ca:P – mléko, sýry, ovesné vločky, maliny, pomeranče, borůvky, zelíVíce P než Ca – ryby, drůbež, vejce, mouka, ořechy,

Témata, do kterých materiál patří