Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5.-Minerální-látky-a-stopové-prvky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (309,51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

luštěninyAsi 10 % P – aditiva – kyselina fosforečná (E338), fosforečnany sodné (E 339), draselné (E 340), vápenaté (E 341), difosforečnany (E 450) Vstřebatelnost – mateřské mléko – 85 – 90 %, kravské – 65-70 % Regulace P v těle Vstřebávání – jejunumOvlivnění absorpce – endokrinní systém, interakce Ca – tvoří nerozpustné komplexy s fosforečnany ve střevě P narušuje absorpci Fe Vitamín D – zvyšuje absorpci P Strava s nadbytkem proteinů – zvýšené vyloučení Ca, S, amoniaku a fosforečnanu Kyselina fytová – tvoří komplexy s P, Ca a dalšími -- > fytáty a ty jsou nerozložitelné Pozitivní význam - v tlustém střevě váže ionty Fe2+ a brání tím fentonové reakci Zdroj inositolfosfátů (buněčná signalizace)Negativní význam - snižuje dostupnost Ca, Zn, Cu, P Hořčík V kostech a tělních tekutináchPůsobí jako aktivátor a kofaktor enzymůJe to intracelulární prvek jehož metabolismus souvisí s draslíkemPři hypomagnesemii není možno doplnit potřebný draslíkDenní potřeba 300-600 mgPři nadbytku Ca a P a zároveň nedostatek lipidů se jeho vstřebávání snižujeSíran hořečnatý – přirozeně v minerálních vodách - laxativumU nás je menší spotřeba než potřeba – patrně pro malý příjem zeleniny ZDROJE: zelená listová zelenina (chlorofyl!), sušené fíky, ořechy, luštěniny Hořčík je pro člověka životně důležitý Dostatečný příjem Mg prospívá lidskému zdraví, neboť působí preventivně proti: Nervozitě, depresím a poruchám napětí útrobního nervstva Jeho podíl z tělesné hmotnosti je 0,03-0,05 %Tělo dospělého člověka obsahuje přibližně 21 mg MgNachází se v kostech a zubech (60-70 %), svalech (25 %) a pouze 1 % je obsaženo v extracelulární tekutiněNedostatek je vážným civilizačním problémemPotrava je na Mg relativně chudá a předpokládá se, že v důsledku našich stravovacích zvyklostí přijímáme60 % DDDDlouhodobý nadbytek hořčíku způsobuje ospalost, pokles příjmu potravy, omezuje stravitelnost a využitelnost vápníku Doporučená denní dávka: Děti do 8 let 150Těhotné a kojící ženy 450Děti od 8 let 200-250DDD v ČR 300Ženy 300Muži 350 Sodík Velmi důležitý pro udržení osmotického tlaku a iontové síly tělních tekutinDenní potřeba NaCl asi 3 g, u nás však 12 gU citlivých osob nadbytek sodíku zvyšuje krevní tlak – doporučují se náhradní solidla (KCl nebo NH4Cl spolu s NaCl) Nadbytek – vyloučení ledvinami, otoky končetin, vysoký krevní tlak - selhání srdce, infarkt, selhání ledvin Nedostatek – spíš vzácný, nadměrné pocení – dehydratace organismu, pokles tlaku krve, pocit sucha v ústech, zvracení Zdroj – sůl stolní, dále dusitan sodný (salámy, párky atd., používá se jako konzervant), glutaman sodný (dochucovací přísada komerčních polotovarů) Draslík Jeho podíl z tělesné hmotnosti je 0,20-0,25 % - v těle dospělého člověka je obsaženo přibližně 150 g KV přírodě se vyskytuje jako chlorid, síran a uhličitan draselnýKrevní hladina řízena hormonálně, nadměrný přísun močopudné účinky (ledviny – lidé s ledvinovou chorobou příjem K kontrolovaně!), může vézt až k selhání srdce (potlačuje stahy srdečního svalu)Převážně je v buňkách, v extracelulární tekutině je obsažen pouze v malém množstvíAsi 75 % draslíku je uloženo ve svalech, dále pak v játrech a dalších tkáníchJe důležitý pro udržení nitrobuněčného osmotického tlaku, acidobazické rovnováhy a přenos nervových vzruchůDraslík se zúčastňuje veškerých fosforylačních dějů v organizmu Doporučená denní dávka: Děti do 8 let 550 – 1 200Děti od 8 let 700 – 1 650Ženy1 800 – 3 800Muži a těhotné ženy2 200 – 5 200Kojící ženy5 000DDD v ČRnení stanovena Chlor Nejrozšířenější je chlorid sodný, jeho podíl z tělesné hmotnosti je 0,10-0,15 %Nachází se ve všech tkáních, převážně však v extracelulární tekutině a žaludeční šťávěPříjem chloridů je v ČR dostatečný, měl by se pohybovat do 7 g denně, ale stačil by i nižšíChloridové ionty se podílejí na udržování osmotické rovnováhy a na regulaci acidobazické rovnováhy Síra Podíl z tělesné hmotnosti je 0,15-0,20 %Je obsažena ve všech tkáních, především však v kůži, vlasech a chlupechSíra je obsažena ve většině bílkovin a některých peptidech, je důležitá pro syntézu několika specificky působících látek a detoxikaci některých kovůJe součástí cysteinu a methioninu a také složkou 3 vitamínů B – thiaminu, biotinu a kyseliny panthotenovéPozor na SO32- - používají se ke konzervaci barvy sušených potravin (meruněk) a po požití u citlivých jedinců mohou vyvolat i astmatické záchvaty Železo Z tělesné hmotnosti 0,004-0,007 %Tělo dospělého člověka obsahuje přibližně 4,6 až 4,8 g Fe65-70 % je obsaženo v hemoglobinu a myoglobinum přibližně 25 % je vázáno na transportní bílkoviny (feritin, hemosiderin a transferin) a zbytek je obsažen v enzymech obsahujících železo.Železo se velice špatně vstřebává, a to i při jeho velkém nedostatku v tělePrimární úlohou železa v organizmu je přenos kyslíku, prostřednictvím hemoglobinu a uložení kyslíku pro potřebu svalového stahu, prostřednictvím myoglobinuSyntéza hemoglobinu je velmi rychlá, erytrocyt přežívá v cirkulaci asi 120 dní, denně se tedy rozpadá 0,8 % z cirkulárních erytrocytů a uvolňuje se t

Témata, do kterých materiál patří