Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
PEDAGOGICKÁ psychologie
- Zkoumá otázky výchovně vzdělávací praxe a analyzuje průběh, podmínky a výsledky výchovy a vyučování.
- Zkoumá člověka (hl. děti a mládež), jeho činnosti, učení a formování osobnosti s důrazem na působení
výchovy. Sleduje žáky a výchovné pracovníky v jejich vzájemných vztazích a působení. Není možné adekvátně
vystihnout žáky odtrženě od osob, které ho vychovávají a naopak.
S psychologií a psychology se setkáváme i v dalších aplikovaných oblastech – psychologie SPORTU, FORENZNÍ,
UMĚNÍ… Některé psych. obory představují relativně samostatné vědy (psychofarmakologie, psycholingvistika).
II.
Antická psychologie – zrození „psýché“
Koukolík
- Úsvit vědomí souvisí se schopností rozlišovat mezi pocity příjemného a nepříjemného + vazbou na
dlouhodobou paměť
- Empatie se vyvinula jako součást schopnosti číst citové a motivační stavy členů skupiny na základě vědomí
vlastních pocitů, je klíčem k podvádění a manipulaci
Podle výzkumů primitivních kultur a teorie E.B.Tylora jsou hl. 2 skupiny otázek:
1. Čím je způsoben rozdíl mezi živým a mrtvým tělem? Jak si vysvětlit spánek, bdění, stavy transu, nemoci a
konečně smrt?
2. Kdo jsou lidské bytosti, které vídá ve snu?
- Vztah mezi dýcháním a životem => představa osobní duše => navazuje antické pojetí duše-psýché
Antická psychologie Antická řecká filosofie – základ současné Západní kultury, úryvky děl často citovány v současných vědních oborech
(filosofie, M, Fy, medicína, psychologie)
Aristoteles (384-322 př.n.l.)
- Platonův žák, učitel A.Velikého
- Autor spisů zaměřených na logiku, etiku, politiku, rétoriku, estetiku, psychologii a přír.vědy