Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zákonitostí:
- Asociační zákony:
Zákon podobnosti – spojení dříve vnímaných věcí =asociace s něčím současným podle povrchní
podoby
Zákon kontrastu – protikladu
Zákon dotyku v prostoru a čase – představy věcí, událostí, osob kt.jsme současně vnímali, i když
spolu nesouvisí
Herman Ebbinghaus
- Zkoumal učení a paměť pro slovní látku – kolik opakování je třeba k osvojení textu, jak rychle se zapomíná.
Později zkoumány funkce jednotlivých oblastí mozku a rozdílné funkce hemisfér.
3.2. TVAROVÁ PSYCHOLOGIE - vz. v Něm.koncem 19.st. (M.Wertheimer, K.Koffka, W.Kohler)
- psychické celky nejsou tv.spojováním jednotlivých prvků, existují předem jako dobrý tvar
- člověk tíhne k doplňování struktur a figur
- W.Kohler formuloval nový princip učení – vhledem - okamžitý náhled do situace (šimpanz-banán)
3.3. BEHAVIORÁLNÍ PSYCHOLOGIE [anglicky]
- na poč.20.st.
John B.Watson , Ivan P.Pavlov
- Vědeckému poznání je přístupné pouze chování – behavior.
- Zkoumání musí být objektivně vědecké a opakovatelné, introspekce toto nesplňovala (pracovala s pojmy
vědomí, nevědomí, pud, myšlenka…-nebyly pozorovatelné)
- Behavioristé odmítali uvažovat o duševních procesech jedince, nezajímali je vrozené dispozice, osobnost jedince
se ztrácela
- Za vědecké považují zkoumání S-R (stimulus – reakce), zkoumají vrozené a naučené formy chování. Později
připustili existenci osobnosti=nepoznatelná „černá skříňka“
- Schéma S-O-R (stimulus – osobnost – reakce)
- Zdůrazňování vnějších vlivů (hl.sociálních), propracování zákonitostí procesů učení a prokázání nežádoucího
naučeného chování – poznatky využívány k léčbě nežádoucích reakcí na podněty.