Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1.  Fyziologické potřeby 

2.  Potřeba bezpečí – spolu zajišťují fyziologické přežití, přítomny od počátku, pokud jsou frustrovány působí 

velkým tlakem na osobní funkce (hladový člověk) 

3.  Potřeby sociální: lásky a sounáležitosti někam, k někomu patřit – zesílí když jsou uspokojeny základní 

potřeby 

4.  Potřeby úcty – věřit svým schopnostem, potřeba sebeúcty a úcty druhých,  když je jedinec přijímán a uznávám 

ostatními cítí se dobře – „Jsem OK“. Řeší transakční analýza (TA) od E.Berne. Pocit „jsem OK“ je denně 
ohrožován nebo posilován – srovnávání sebe s reakcí okolí. I dospělí potřebuje „pohladit“. 

5.  Potřeby sebeaktualizace – B-úroveň – jedinec se touží stát vším co se stát může 
-  Znaky sebeaktualizujícího se jedince

  Odstup a potřeba soukromí – umí být sám aniž by byl osamělý, váží si samoty a soukromí, umí se 

věnovat potřebám druhých a lépe jim naslouchat 

  Nezávislost na kultuře a okolí – autonomní, více závisí na svém životním stylu, než na okolí, rozhodnost, 

odpovědnost, sebekázeň, odolnější vůči zátěži života 

  Smysl pro humor bez nepřátelství – jeho žerty nezraňují, nevšímají si slabin 
  Originalita a tvořivost – ke zvládání problémů používají bohatou představivost 

  Sebetranscendence – jen silný, sebeaktualizující se jedinec umí překročit hranice své osobnosti, 

zapomenout na sebe a věnovat se problému, být nejspontánnější 

IV. 
Metody psychologie 

-   „objektivní“ – souhlasná výpověď nezávislých pozorovatelů o určitém objektu pozorování, souhlas nemusí být 

absolutní, ale musí být nenáhodný 

 
4.1. POZOROVÁNÍ -  soustředěné sledování okolí s útlumem vlastní aktivity – pátrací reflex (od 3-6týdnů života) 
-  „Plánovité pozorné vnímání určitého objektu, provázené snahou získat o něm co nejpřesnější a nejrozsáhlejší 

Témata, do kterých materiál patří