Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
diferencovaný
- Masáže kojenců a „klokánkování“ pomáhají k překonávání porodního traumatu dítěte, dětská masáž je užitečná pro
snížení hladiny stresu mezi rodiči a dětmi
5.5. KOJENECKÉ OBDOBÍ - 1.rok života, seznamuje se s okolím, poznává zákonitosti prostředí, učí se zrakem sledovat co ho zajímá, zrání
pohybových schopností (6.měsíc se posadí, později doleze kam chce), rozvíjí myšlení, vytváří pojem o trvalosti
předmětů (pláče při odchodu matky, hází hračky a pozoruje je), na konci období ovládá motoriku, 1.slůvka
5.6. BATOLECÍ OBDOBÍ
- 18 měsíců – 2 roky, 1.vzdor, sebeprosazování, experimentuje se slovem NE a se sociálními hranicemi, zkouší kam
šahá jeho JÁ – „Já sám“
- 3-leté dítě mluví, kreslí kola a čáry, počká když je motivováno, má zájem o ostatní děti a hraje si s nimi (menší děti
si hraji samostatně vedle sebe)
VI.
Vývoj osobnosti – zrání či učení? - Spor, zda má na vývoj osobnosti rozhodující vliv prostředí výchovy nebo vnitřní výbava jedince.
6.1. VNITŘNÍ VÝBAVA - ZRÁNÍ - Vnitřní biologické podmínky se uplatňují v průběhu biologického zrání jedince, 2 protichůdné tendence:
Evoluční = rozvojová – projevuje se růstem a zdokonalováním životních struktur a funkcí
Involuční = zániková – projevuje se jejich úbytkem a rozpadem (1.převládá začátkem, 2.koncem života)
Vnitřní výbava postupně zahrnuje:
A. Dědičná – genová výbava od rodičů
B. Může být pozměněna genetickými mutacemi (ozáření), nebo náhodný výskyt 1.mutace v rodě
C. Vrozená výbava – genová výbava a vývoj plodu – rizikové faktory (výživa, alkohol…) a ovlivnění dítěte