Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
poměr je 60% pochval a úspěchů, 40% neúspěchů
c. Učení se identifikací – vnitřním ztotožněním se se vzorem (reálný z okolí, nebo zidealizovaný)
d. Zástupné učení – můžeme se poučit z činnosti druhého
e. Anticipační učení – naučit se chovat tak, jak ostatní očekávají, učíme se podle odezvy či pozorováním
6.3. DIFERENCIAČNÍ POJETÍ VÝVOJE OSOBNOSTI - 2 základní způsoby pohledu na celkový vývoj osobnosti (kontinuitní=diferenciační a diskontinuitní=stadiální)
1. Vývoj spočívá v narůstání složitosti struktury a funkce osobnosti. Mění se z jednoduché soustavy na složitou.
6.4. STADIÁLNÍ POJETÍ VÝVOJE OSOBNOSTI - Základními východisky jsou Freudova psychoanalýza a na ní navazující Eriksonova neopsychoanalýza a Piagetovo
pojetí vývoje jedince z hlediska vývoje poznávání – kognice.
- Vývoj osobnosti je chápán jako řada vývojových etap = „životní křižovatky“, kt.rozhodují o dalším směru vývoje
osobnosti – podle Freuda jsme vázáni na nezvládnutou úroveň.
6.4.1 Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje
- Rozlišuje 5 etap, poznávání světa dítětem soustřeďuje na afektivní prožívání a vývoj pudového života. V každém
stadiu vývoje je jedinec zaměřen na určitou erotogenní zónu těla. Uspokojování = saturace umožňuje další vývoj,
neuspokojení = frustrace způsobuje ulpění na problémech daného vývojového stadia.
- Základním činitelem je energie = libido je pohlavní pud.
1. Orální stadium (1.rok života)
Hl.zdrojem pudového uspokojení je orální zóna těla, 2 po sobě následující etapy:
a) Fáze orální závislosti – uspokojováno sáním – slouží k výživě nebo je nonnutritivní (cucání předmětů)
b) Orálně agresivní fáze – v období růstu zubů a odstavování dítěte