Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
porodem a adaptací po porodu
D. Konstituční výbava – vrozená výbava i účinky prostředí (výživa, trénink, úrazy) na biologické zrání jedince
- Vnitřní výbava představuje mnoho možností, ale i meze tělesného i duševního vývoje
- Je dán genotyp jedince => závisí na dalším vývoji jaký fenotyp se vlivem prostředí vyvine
- Biologické zrání postupuje v určitých kritických obdobích, navazují na sebe – nutno respektovat, rozvoj je možné
podporovat,
6.2. VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ - Působení fyzikálních vlivů (podchlazení, nedostatky vitamínů, slunce, kyslík…) – na vývoj osobnosti působí
zprostředkovaně – jedinec se učí vyrovnávat s konstitučními změnami
Učení
- Z vnějších vlivů největší význam na utváření osobnosti
- Učení urychluje proces zrání, ale působí až na určité úrovni zralosti nervové soustavy
- Interakce mezi procesy zrání a učením probíhá celý život
- Nahodilé (traumatizující zážitky) X
Soustavné (socializační, výchova, napodobování, vzhled)
- Dělení podle získávané schopnosti:
1. Učení senzomotorické – učení se činnostem – uchopování věcí, jízda na kole, psaní
2. Učení se poznatkům– osvojování si vědomostí, poznatků o přírodě, společnosti
3. Učení se metodám řešení problémů– používání M vzorců, pravidel pravopisu – rozvíjejí myšlenkové postupy
4. Učení se „umění žít mezi lidmi“, sociální učení– rozvíjí sociální percepci, interakci a komunikaci, formuje
soc.dovednosti, motivy i charakter, má několik forem:
a. Napodobování – nejstarší forma sociálního učení
b. Zpevňování správného chování pomocí trestů a odměn – sociálních i materiálních a fyzických; optimální