Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
konfliktem => po vyřešení může jedinec postoupit dále. V každém období jedinec získá sociální dovednosti a
jistoty, pokud se je dítěti nepodaří získat je tím ovlivněno jeho chování v dospělosti.
Základní důvěra proti základní nedůvěře
- Kojenec neodlišuje sebe od ostatního světa, proto důvěra v dobro světa = důvěra v sebe. Základní důvěru získá
díky předvídatelnému opakovanému chování. Kojenec se učí důvěřovat v sebe. Základní důvěra mu pomáhá
zvládat nepříjemnosti (růst zubů, hlad). Kojenec dovede nechat zmizet matku z dohledu bez nadměrné úzkosti,
protože se stala jeho vnitřní jistotou.
- Úkolem tohoto stadia je obhájit základní důvěru proti pocitu strádání, opuštěnosti, nostalgie po ztraceném ráji.
Autonomie proti studu a pochybám - Stud je často překryt pocitem viny – znamená, že člověk ví, že je viditelný, ačkoli na to není připraven (tendence
zakrýt si tvář). Dítě postupně zjišťuje že má přední a zadní stranu a že může něco „zadržovat“ a „vypouštět“ Dítě
pokládá výkaly za přirozené, okolí za něco špatného => vz.spojení pocitu něčeho špatného s tím, co nechává za
sebou => základ pro pozdější pochybování. Objeví možnost volit mezi zadržováním/vypouštěním = autonomně
rozhoduje. Objevuje svoji vlastní vůli.
Iniciativa proti vině /předškolní období/ - V předškolním věku je dítě iniciativní „vrůstá do sebe sama“. K autonomii je přidávána vlastní iniciativa –
zdolávání překážek. Dobré úmysly se mění v katastrofy – rodiče mají ocenit úmysl.
- Možný vznik pocitu viny – zahanbení při nedostatečném ocenění ze strany dospělých. Dítě se cítí středem světa