Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Semiotická či symbolická funkce – předoperační stadium (1,5-2 roky)
- Schopnost představovat si něco prostřednictvím něčeho jiného – je základem pro vývoj pozdějšího jednání (řeč,
obrazná představa, symbolické gesto), umožňuje vybavit si představu jevu
- Představa vyvolání nepřítomného předmětu – oddálená nápodoba, symbolická hra = asimilace, kresba, představa
- Přechodem mezi senzomotorickou úrovní a představami je nápodoba – akomodace
- Hravý symbolismus je plní funkci jako vnitřní řeč pro dospělé, egocentrické myšlení
Konkrétní myšlenkové operace (7-8 let) - Operace se netýkají abstraktních předmětů, jen konkrétních. Vzniká sebevědomí – příkazy jsou asimilovány a
dochází k identifikování s obrazem autorit (rodiče). Citový a společenský vývoj dítěte.
- Dítě dokáže logicky přemýšlet o konkrétních událostech, pochopení stálosti počtu, množství a hmotnosti
Formálně-logické operace (mezi 11-12 let a 14-15 let)
- Jedinec uvažuje nezávisle na přítomnosti, pracuje s hypotézami, období ideálů a plánů, subjekt rozeznává formu
a obsah => kombinuje myšlenky a výroky – používá výrokové operace (implikace, disjunkce, alternativy…)
- Ucelená vratnost operací:
a) Inverze – anuluje původní výsledek
b) Reciprocita = symetrie – sloučení původní a k ní symetrické operace – vz.operace ekvivalentní
Vytváří se 4 nové operace: přímá, inverzní, reciproká, inverzní k reciproké
Pro duševní vývoj jsou příznačné faktory:
1) organický růst, zrání NS a endokrinních systémů
2) úloha učení a zkušenosti získané v činnosti – fyzikální a logicko-matematické
3) sociální interakce a přenos
4)proces vytváření rovnováhy ve smyslu autoregulace