Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pohlaví, (4) s nímž jsme schopni a ochotni si vzájemně důvěřovat, (5) s nímž jsme schopni a ochotni regulovat
cykly práce, oplození a rekreace, (6) tak aby byla zaj. i potomstvu všechna stadia uspokojivého vývoje.
- Ani případ izolace ve dvou nepřipraví člověka na další období vývoje.
Generativita proti stagnaci (zralá dospělost) - Rozvíjí se zájem o oplození, poskytování péče druhým, o tvoření a vedení příští generace. Potřeba cítit se
potřebný a užitečný => uspokojuje pomocí péče o novou generaci potomků nebo v produktivitě. Jinak přichází
pocit stagnace a ochuzení.
Integrita já proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří)
- Kdo úspěšně zvládl předchozí stadia, si v tomto období uvědomuje smysluplnost, dosahuje „moudrosti“ a
„integrity“ já. Je-li člověk vyrovnán, nebojí se konce – smrti. V opačném případě propadá zoufalství (je pozdě na
nový začátek)
- „Životní cyklus rozšířený a dokončený“
6.4.3 Piagetovo pojetí kognitivního vývoje
- Interakce mezi organismem a prostředím je řízena 2 mechanismy:
1. Asimilace – přijetí, včlenění předmětu/situace do své zkušenosti, učení
2. Akomodace – přizpůsobování činností vnějším skutečnostem
- Vývoj duševního života: asimilace skutečností do vlastní činnosti a akomodace vlastní činnosti skutečnostem
- Inteligence – zaj.rovnováhu mezi asimilací a akomodací, vývoj inteligence probíhá do 16 let a je spojen se zráním
nervové a endokrinní soustavy.
Senzomotorická inteligence - Vjemová činnost, zvyk i inteligence vzniká již před nástupem řeči a představ. Poznávání světa pomocí pohybů a
smyslů, získávání vědomí o stálosti předmětů.