Psychologie-Osobnosti-a-soci, výpisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
=> odpovědné za všechny hádky dospělých.
Snaživost proti méněcennosti /mladší školní věk/ - Se vstupem do školy jsou fantasie a představivost kroceny a podrobeny zákonům. Je hodnocena výkonnost
dítěte. Poznává účel a produktivitu, učí se vytrvalé a systematické práci. Vytváří v sobě pocit snaživosti.
- Dítě je ohrožováno pocitem nedostatečnosti a méněcennosti pokud je hodnoceno přísně – úkoly musí být
splnitelné.
- Sociálně nejdůležitější stadium – dítě se učí dělat něco s ostatními a pro ně.
Hledání vlastní identity proti konfůzi rolí: - S pubertou se dítě musí srovnávat s fyziologickými změnami i s novými sociálními rolemi. Dítě si dělá starosti
o to, jak se jeví v očích ostatních. Dřívější jistoty se stávají problematické – člověk se musí připravovat na
nadcházející úkoly dospělého období.
- Otázky nejistoty vlastní identity, hledání svého místa, smyslu své existence, své poslání
- Nebezpečí konfúze rolí hrozí jedincům s pocitem nejistoty ohledně jejich sex.identity z dřívějška.
- „Příslib objevení sebe samého a hrozba ztráty sebe samého.“ Nesnášenlivost je obrana proti konfúzi identity. Smysl
tohoto věku hledá spojitost mezi morálkou dítěte a etikou dospělého světa. Hledá ujištění v rituálech, vyznáních,
programech…
Intimnost proti izolaci (mladá dospělost) - Nově nabytá identita mladého člověka je připravena splynout s identitou ostatních. Mladý dospělý člověk je
připraven pro intimnost. Když jedinci připadá že mu ostatní příliš zasahují do identity, začne se projevovat sklon
k izolaci.
- Předpoklady důvěrného citového vztahu: (1) vzájemnost orgasmu, (2) s milovaným partnerem, (3) opačného