Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogická-psychologie-zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pedagogická psychologie

  • zkoumá psychologické zákonitosti procesu vzdělávání a výchovy s přihlédnutím k vnitřním (charakteristiky žáka a učitel) a vnějším podmínkám.

Širší pojetí: Pedagogická Ψ zkoumá všechny situace, během nichž dochází k záměrnému působení (výchovně vzdělávacího procesu) na člověka.

Užší pojetí: Pedagogická Ψ se zabývá vlivem výchovně vzdělávacího procesu na psychické změny žáka.

Předmětem pedagogické Ψ je studium rozvoje osobnosti v podmínkách záměrného, cílevědomého učení a hledání optimálních podmínek tohoto rozvoje.

Cílem pedagogické Ψ:

  • naplnění společenské poptávky (představa o podobě jedince)

  • vývoj jedince a naplnění jeho seberealizačních tendencí

Psychologie učení

Velká pozornost se v pedagogické Ψ věnuje kategorii učení.

  • V širší rovině můžeme chápat učení jako proces získávání jakékoliv individuální zkušenosti.

  • V užším slova smyslu je učení spojováno se školou a školním vzděláním a je chápáno jako osvojování vědomostí, dovedností, návyků a postojů, ale také jako změna psychických procesů a stavů a psychických vlastností.

Probíhá na základě změn v prostředí, na které se člověk musí adaptovat, a jeho výsledkem jsou změny vnitřní, které se projevují v myšlení, chování a prožívání.

Definice učení

  • Učení je relativně permanentní změna v chování a poznání jedince, která nastává vlivem zkušenosti (Vágnerová).

  • Učení je získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. Naučené je opakem vrozeného (Čáp).

  • Učení je proces utváření způsobilostí, jež umožňují subjektu, chovat se novým způsobem a podat jiný výkon, než jakého byl schopen na počátku učení (Gagné).

Definice podle směrů v psychologii

  • Biologický přístup: Učení zajišťuje optimalizaci chování, tedy přizpůsobení měnícím se podmínkám prostředí při zachování vnitřní fyziologické rovnováhy – „homeostázy“.

  • Behavioristický přístup: Učení chápe jako změnu chování, ke které dochází na základě zkušenosti.

  • Kognitivistický přístup: Učení je vnitřní změna v kognitivních strukturách jedince, změna v připravenosti a způsobilosti reagovat v určité konkrétní situaci.

  • Humanistický přístup: Učení je chápáno jako spontánní a samostatná aktivita člověka, usilujícího o realizaci svých osobních možností.

Výsledky učení

Výsledky učení jsou vědomosti, dovednosti a návyky

Vědomosti - soustava informací (pojmů, dat)

Osvojování informací souvisí s pamětí a s dalšími poznávacími procesy (pozornost, vnímání, představivost, myšlení)

  • kvantitativní rozšiřování (více)

  • kvalitativní prohlubování a zdokonalování naučených informací (vytváření systémů)

Dovednosti - pohotovost k metodicky správnému a rychlému vykonávání praktické činnosti (výkonu)

Témata, do kterých materiál patří