Pedagogická-psychologie-zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy dovedností- senzomotorické, intelektuální, sociální a afektivní
Podmínky osvojování dovedností - uvědomělé cvičení, znalost výsledků a součinnost vnímání, slovního myšlení a praktické činnosti
Návyky - zautomatizované úkony, které vykonáváme s minimální účastí vědomí
Druhy učení
Geneticky naprogramované typy učení
Habituace
vtiskování
Jednoduché formy učení:
podmiňování klasické a operantní
instrumentální učení- učení pokusem a omylem
učení vhledem
Specificky lidské formy učení:
senzomotorické učení
verbální učení
pojmové učení
učení řešením problému
sociální učení
Geneticky naprogramované typy učení
Tyto formy učení jsou vesměs biologicky účelné a usnadňují adaptaci na okolní svět
Habitace (přivykání) - ignorování podmětu, který jsme poznali a který nemá vážný význam
Imprintace (vtiskování) – postačuje jediná asociace. Kritická období jsou nejvhodnější období pro rozvoj určitých znalostí
Podmiňování
Vytváření nových asociací (významů)
klasické podmiňování
operantní podmiňování
instrumentální podmiňování
Klasické podmiňování
Vytváření nových asociací (významů) na základě časové posloupnosti
Představitel: I.P.Pavlov
spojení nepodmíněného (neutrálního) podnětu (světlo) s podmíněným podnětem (významným - jídlo)
výsledkem je vytvoření podmíněné reakce (slintání při rozsvícení žárovky)
J. Watson- experiment s Albertem
Operantní podmiňování
vytváření nových asociací (významů) na základě následků
chování je ovlivněno následky (odměna, trest)
Představitel: B.F.Skinner- principy zpevňování (kladné -záporné, ne/pravidelné)
Instrumentální podmiňování
vytváření nových asociací na základě dosažení očekávaného cíle
učení probíhá formou pokus – omyl
Představitel: E.L.Thorndike (experimenty s kočkou v kleci)
Zákon efektu: pozitivní účinky chování vedoucí k uspokojení z úspěchu posilují spoj mezi podnětem a reakcí.
Zákon cviku: spoje se zesilují opakováním, nečinností slábnou.
Zákon pohotovosti: souvisí s motivací, připravenost k činnosti a potřeba činnosti podmiňuje snahu k dobrému výkonu.
Učení vhledem
náhle porozumění vztahu figury a pozadí, prostředku a účelu, příčiny a důsledku, části a celku apod.
Vhled je aktem náhlého řešení, provázený uvolněním napětí. Vhled je označován jako zážitek „Aha.“
Představitel: W. Köhler (experimenty s opicemi)
Specificky lidské formy učení
Na rozdíl od živočišných organismů, které se obvykle přizpůsobují prostředí a jeho změnám,
u člověka dochází k přizpůsobení i společenským podmínkám a požadavkům (pasivní přizpůsobení) a zároveň k aktivnímu působení na společnost a přírodu (přizpůsobuje si).
senzomotorické učení
verbální učení
pojmové učení
učení řešením problému
sociální učení