Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogická-psychologie-zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Druhy dovedností- senzomotorické, intelektuální, sociální a afektivní

  • Podmínky osvojování dovedností - uvědomělé cvičení, znalost výsledků a součinnost vnímání, slovního myšlení a praktické činnosti

Návyky - zautomatizované úkony, které vykonáváme s minimální účastí vědomí

Druhy učení

Geneticky naprogramované typy učení

  • Habituace

  • vtiskování

Jednoduché formy učení:

  • podmiňování klasické a operantní

  • instrumentální učení- učení pokusem a omylem

  • učení vhledem

Specificky lidské formy učení:

  • senzomotorické učení

  • verbální učení

  • pojmové učení

  • učení řešením problému

  • sociální učení

Geneticky naprogramované typy učení

Tyto formy učení jsou vesměs biologicky účelné a usnadňují adaptaci na okolní svět

  • Habitace (přivykání) - ignorování podmětu, který jsme poznali a který nemá vážný význam

  • Imprintace (vtiskování) – postačuje jediná asociace. Kritická období jsou nejvhodnější období pro rozvoj určitých znalostí

Podmiňování

Vytváření nových asociací (významů)

  • klasické podmiňování

  • operantní podmiňování

  • instrumentální podmiňování

Klasické podmiňování

Vytváření nových asociací (významů) na základě časové posloupnosti

Představitel: I.P.Pavlov

  • spojení nepodmíněného (neutrálního) podnětu (světlo) s podmíněným podnětem (významným - jídlo)

  • výsledkem je vytvoření podmíněné reakce (slintání při rozsvícení žárovky)

J. Watson- experiment s Albertem

Operantní podmiňování

  • vytváření nových asociací (významů) na základě následků

  • chování je ovlivněno následky (odměna, trest)

Představitel: B.F.Skinner- principy zpevňování (kladné -záporné, ne/pravidelné)

Instrumentální podmiňování

  • vytváření nových asociací na základě dosažení očekávaného cíle

  • učení probíhá formou pokus – omyl

Představitel: E.L.Thorndike (experimenty s kočkou v kleci)

Zákon efektu: pozitivní účinky chování vedoucí k uspokojení z úspěchu posilují spoj mezi podnětem a reakcí.

Zákon cviku: spoje se zesilují opakováním, nečinností slábnou.

Zákon pohotovosti: souvisí s motivací, připravenost k činnosti a potřeba činnosti podmiňuje snahu k dobrému výkonu.

Učení vhledem

  • náhle porozumění vztahu figury a pozadí, prostředku a účelu, příčiny a důsledku, části a celku apod.

  • Vhled je aktem náhlého řešení, provázený uvolněním napětí. Vhled je označován jako zážitek „Aha.“

Představitel: W. Köhler (experimenty s opicemi)

Specificky lidské formy učení

Na rozdíl od živočišných organismů, které se obvykle přizpůsobují prostředí a jeho změnám,

u člověka dochází k přizpůsobení i společenským podmínkám a požadavkům (pasivní přizpůsobení) a zároveň k aktivnímu působení na společnost a přírodu (přizpůsobuje si).

  • senzomotorické učení

  • verbální učení

  • pojmové učení

  • učení řešením problému

  • sociální učení

Témata, do kterých materiál patří