Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogická-psychologie-zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

a) učení nápodobou - vztahuje se k dílčím projevům chování

b) učení identifikaci (ztotožnění) - chováme se tak, jak by se choval v dané situaci model.

Zákony učení

  1. Zákon motivace

  2. Zákon opakování

  3. Zákon transferu, přenosu

  4. Zákon důsledku

Zákon motivace

  • motivace je zdrojem učení, čím intenzivnější motivace, tím vyšší učební aktivita

  • motivace zahrnuje: vnější motivy a vnitřní motivy (silnější).

Vnější motivy se zvnitřňují v procesu vývoje osobnosti. Motivaci ovlivňují: minulá zkušenost, aspirační úroveň, zájmy, formulace cílů, tendence k dokončení úkolů, odměna a trest, úspěch a neúspěch.

Zákon opakování

Pravidla pro opakování:

  • systematičnost

  • aktivnost

  • strukturovanost

  • respektování pravidel mentální hygieny: přestávky, střídání činností, křivka psychické výkonnosti

Učení má podobu mírně dopředu nakloněného písmene S – na začátku učení se kladné výsledky dostavují pouze pomalu, potom prudce stoupají, na závěr učení jsou jeho přírůstky opět pouze nepatrné. Další postup je možný změnami metod po odpočinku.

Zákon důsledku

  • zpětnovazebné informace o účinku nebo efektu

E. L. Thorndike - učení mění chování jedince na základě výsledků jeho vlastní činnosti.

Průběžná kontrola procesu učení informuje učícího se o rychlosti a kvalitě učení. Zpětná vazba umožňuje korekci průběhu učení.

Zákon transferu

  • Transfer (přenos) je působení naučeného obsahu učení na průběh budoucího učení.

Základní druhy transferu:

  1. pozitivní a negativní (interference) – ulehčení následného učení a rušení následného učení

  2. specifický a nespecifický – učení se identických prvků a obecných prvků (technik a způsobů učení)

  3. laterální a vertikální – znamená přenos na téže úrovni složitosti a přenos na pokročilejší úroveň

Fáze učení

  1. Motivační – působení vnějších a vnitřních motivů

  2. Poznávací – jedinec využívá veškeré své zkušenosti a získává další informace o problému (najít smysl)

  3. Výkonná – zahrnuje pochopení úlohy, vyřešení problémů, osvojení učiva a zařazení jej do soustavy poznatků

  4. Kontrolní (ověřovací) - prověřování správnosti řešení problémů (aktivní reprodukce naučeného)

Činitelé ovlivňující vyučování

  • Žáci

  • Učitelé

  • Podmínky

  • učební materiál

Žák (ne/úspěšnost)

  1. aktuální stav - únava, pozornost, nálada

  2. zralost dítěte – fyzická, kognitivní (vnímání, paměť, myšlení), emoční, sociální, poruchy (smysly, ADHD)

  3. motivace vnitřní k poznávání a vykonávání činnosti, dále motivace vnější (novost, úspěch, sociální odměna)

  4. schopnosti - nedostatek osvojených vědomostí a dovedností, MR, naopak pozitivně působí transfer

  5. studijní návyky – realistické cíle, uspořádání látky, učení v celku a po částech, opakování

Učitel

  1. osobnost

Témata, do kterých materiál patří