Pedagogická-psychologie-zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
a) učení nápodobou - vztahuje se k dílčím projevům chování
b) učení identifikaci (ztotožnění) - chováme se tak, jak by se choval v dané situaci model.
Zákony učení
Zákon motivace
Zákon opakování
Zákon transferu, přenosu
Zákon důsledku
Zákon motivace
motivace je zdrojem učení, čím intenzivnější motivace, tím vyšší učební aktivita
motivace zahrnuje: vnější motivy a vnitřní motivy (silnější).
Vnější motivy se zvnitřňují v procesu vývoje osobnosti. Motivaci ovlivňují: minulá zkušenost, aspirační úroveň, zájmy, formulace cílů, tendence k dokončení úkolů, odměna a trest, úspěch a neúspěch.
Zákon opakování
Pravidla pro opakování:
systematičnost
aktivnost
strukturovanost
respektování pravidel mentální hygieny: přestávky, střídání činností, křivka psychické výkonnosti
Učení má podobu mírně dopředu nakloněného písmene S – na začátku učení se kladné výsledky dostavují pouze pomalu, potom prudce stoupají, na závěr učení jsou jeho přírůstky opět pouze nepatrné. Další postup je možný změnami metod po odpočinku.
Zákon důsledku
zpětnovazebné informace o účinku nebo efektu
E. L. Thorndike - učení mění chování jedince na základě výsledků jeho vlastní činnosti.
Průběžná kontrola procesu učení informuje učícího se o rychlosti a kvalitě učení. Zpětná vazba umožňuje korekci průběhu učení.
Zákon transferu
Transfer (přenos) je působení naučeného obsahu učení na průběh budoucího učení.
Základní druhy transferu:
pozitivní a negativní (interference) – ulehčení následného učení a rušení následného učení
specifický a nespecifický – učení se identických prvků a obecných prvků (technik a způsobů učení)
laterální a vertikální – znamená přenos na téže úrovni složitosti a přenos na pokročilejší úroveň
Fáze učení
Motivační – působení vnějších a vnitřních motivů
Poznávací – jedinec využívá veškeré své zkušenosti a získává další informace o problému (najít smysl)
Výkonná – zahrnuje pochopení úlohy, vyřešení problémů, osvojení učiva a zařazení jej do soustavy poznatků
Kontrolní (ověřovací) - prověřování správnosti řešení problémů (aktivní reprodukce naučeného)
Činitelé ovlivňující vyučování
Žáci
Učitelé
Podmínky
učební materiál
Žák (ne/úspěšnost)
aktuální stav - únava, pozornost, nálada
zralost dítěte – fyzická, kognitivní (vnímání, paměť, myšlení), emoční, sociální, poruchy (smysly, ADHD)
motivace vnitřní k poznávání a vykonávání činnosti, dále motivace vnější (novost, úspěch, sociální odměna)
schopnosti - nedostatek osvojených vědomostí a dovedností, MR, naopak pozitivně působí transfer
studijní návyky – realistické cíle, uspořádání látky, učení v celku a po částech, opakování
Učitel
osobnost