Pedagogická-psychologie-zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Senzomotorické učení
vypracování vizuálně motorické koordinace (motorické návyky, senzomotorické dovednosti)
senzomotorické učení je založeno na cviku, tréninku, který je doprovázen a korigován verbálními pokyny, probíhá podle určitého plánu a důležitá je při něm zpětná vazba
Fáze senzomotorického učení:
seznamování s činností: předvedení požadovaného úkonu – pokus o nápodobu
procvičování požadovaného úkonu nebo některých jeho částí
aplikace: využití v praxi a zdokonalování
Verbální učení
založené na schopnosti řeči a na (mechanickém) paměťovém učení
základem jsou asociace mezi slovy a jejich reálnými reprezentacemi
dochází k tomu, že pamětní stopy se asociují časově (první den v práci) nebo prostorově (známé místo)
výsledkem jsou vědomosti
Pojmové učení
Pojem je (slovním) vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů.
Důraz je kladen na učení s pochopením
Vztah k myšlení, tj. proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování) a rozhodování
Základní myšlenkové operace, pomocí nichž se odehrává pojmové myšlení:
analýza - rozebrat na jednotlivosti, příčiny
syntéza - zobecnění, poučení, skládání z rozebraného
indukce - vyvození obecných věcí z věcí malých
dedukce - vyvození malých věcí z velkých
srovnávání - zkoumáme dva podobné jevy, porovnávání, hledáme společné znaky a odlišnosti
analogie - hledání společných rysů, které jsou společné pro dva a více jevů, nebo stejný postup
Učení řešením problémů
nejsložitější druh učení, při kterém dochází odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, nebo zjištění určitého principu nebo pravidla, podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány
poznávání a rozhodování
Dva typy učení řešením problémů:
algoritmický - zaběhnutý způsob řešení problémů, mechanicky opakovaný postup, vhodný pro běžné každodenní problémy
originální - tvůrčí přístup, když se objeví nové věci, které člověk musí vyřešit.
Vědomí otázky, na kterou je potřeba najít odpověď.
Uvědomit si překážky, které stojí v cestě řešení problému. (?)
Promýšlet orientační body řešení – z čeho je třeba vycházet, podle čeho se řídit, na co pamatovat.
Vytvářet hypotézy – konkrétně formulovat možnosti a varianty řešení.
Verifikovat (prověřovat hypotézy) – zjišťovat, která z nich je správná.
Formulovat závěry – předložit řešení a vyjádřit k čemu jsme dospěli.
Ověřit řešení v praxi.
Sociální učení
Sociální učení (observační učení) - druh lidského učení, při kterém si jedinec ve vzájemné interakci s druhými osvojuje nové způsoby chování, myšlení a prožívání
Představitel: A. Bandura
pozorování chování a jejich následků (operantní podmiňování v sociálním kontextu).
důležité jsou nejen kognitivní procesy (pozornost, paměť a motivace), ale i přitažlivost, úspěšnost a moc pozorovaného modelu.