Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogická-psychologie-zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Senzomotorické učení

  • vypracování vizuálně motorické koordinace (motorické návyky, senzomotorické dovednosti)

  • senzomotorické učení je založeno na cviku, tréninku, který je doprovázen a korigován verbálními pokyny, probíhá podle určitého plánu a důležitá je při něm zpětná vazba

Fáze senzomotorického učení:

  • seznamování s činností: předvedení požadovaného úkonu – pokus o nápodobu

  • procvičování požadovaného úkonu nebo některých jeho částí

  • aplikace: využití v praxi a zdokonalování

Verbální učení

  • založené na schopnosti řeči a na (mechanickém) paměťovém učení

  • základem jsou asociace mezi slovy a jejich reálnými reprezentacemi

  • dochází k tomu, že pamětní stopy se asociují časově (první den v práci) nebo prostorově (známé místo)

  • výsledkem jsou vědomosti

Pojmové učení

Pojem je (slovním) vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů.

  • Důraz je kladen na učení s pochopením

  • Vztah k myšlení, tj. proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování) a rozhodování

Základní myšlenkové operace, pomocí nichž se odehrává pojmové myšlení:

  • analýza - rozebrat na jednotlivosti, příčiny

  • syntéza - zobecnění, poučení, skládání z rozebraného

  • indukce - vyvození obecných věcí z věcí malých

  • dedukce - vyvození malých věcí z velkých

  • srovnávání - zkoumáme dva podobné jevy, porovnávání, hledáme společné znaky a odlišnosti

  • analogie - hledání společných rysů, které jsou společné pro dva a více jevů, nebo stejný postup

Učení řešením problémů

  • nejsložitější druh učení, při kterém dochází odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, nebo zjištění určitého principu nebo pravidla, podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány

  • poznávání a rozhodování

Dva typy učení řešením problémů:

  • algoritmický - zaběhnutý způsob řešení problémů, mechanicky opakovaný postup, vhodný pro běžné každodenní problémy

  • originální - tvůrčí přístup, když se objeví nové věci, které člověk musí vyřešit.

  1. Vědomí otázky, na kterou je potřeba najít odpověď.

  2. Uvědomit si překážky, které stojí v cestě řešení problému. (?)

  3. Promýšlet orientační body řešení – z čeho je třeba vycházet, podle čeho se řídit, na co pamatovat.

  4. Vytvářet hypotézy – konkrétně formulovat možnosti a varianty řešení.

  5. Verifikovat (prověřovat hypotézy) – zjišťovat, která z nich je správná.

  6. Formulovat závěry – předložit řešení a vyjádřit k čemu jsme dospěli.

  7. Ověřit řešení v praxi.

Sociální učení

Sociální učení (observační učení) - druh lidského učení, při kterém si jedinec ve vzájemné interakci s druhými osvojuje nové způsoby chování, myšlení a prožívání

Představitel: A. Bandura

  • pozorování chování a jejich následků (operantní podmiňování v sociálním kontextu).

  • důležité jsou nejen kognitivní procesy (pozornost, paměť a motivace), ale i přitažlivost, úspěšnost a moc pozorovaného modelu.

Témata, do kterých materiál patří