Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogická-psychologie-zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Podle Caselmanna

  • logotrop – zaměřený na obsah výuky

  • paidotrop – zaměřený na žáka

  1. schopnosti - expert, který řídí vzdělávací proces

  2. motivace

Podmínky výuky

  1. materiální podmínky jako zařízení a vybavení školy

  2. sociální normy instituce – osnovy, učebnice a předpisy

  3. výběr žáků – specifika, velikost skupiny

  4. vztahy v učitelském sboru

Učební materiál

Předkládáno

  • jako celek nebo po částech (programové učení)

  • jako hotový produkt nebo jako řešení problému

Učební operace

Učivo by se mělo projít jako (tematický) celek a následně rozčlenit na smysluplné části (programové učení)

  1. rozčlenění – podle smyslu

  2. výběr opěrných bodů (nadpisy, teze), které tvoří plán materiálu

  3. uvedení částí do vzájemných vztahů

Strukturování učiva

Vyučovaný má

  1. identifikovat pojmy a vztahy mezi nimi v látce - zkonstruovat strukturu látky

  2. identifikovat vztah nového k tomu co již ví - rekonstruovat svou dosavadní strukturu znalostí

  3. zásadně nové poznatky, které posouvají vědění na jinou úroveň – reorientovat svou dosavadní strukturu znalostí

Názorný materiál

Funkce názorného materiálu (reálné či zobrazené předměty, schémata)

  • formování představ za pomoci vizuálního vnímání

  • usnadňuje k snadnějšímu pochopení určitých znaků a vztahů mezi nimi

  • zvyšuje množství zapamatovaného materiálu

Osvojování vědomostí

  • souhrn představ a pojmů (poznání skutečnosti), které si žák aktivně osvojil (zpracoval) skrze své vnímání, myšlení, praktické experimentování a řešení problémů

  • osvojení rozsáhlejšího učiva vyžaduje nepoměrně více času než osvojení učiva o menším rozsahu

  • smysluplný materiál se zapamatuje lépe a rychleji

Ebbinghaus zkoumal zapamatování slabik, které nedávaly smysl

Učební (studijní) styly

  • zahrnuje kognitivní uchopení (analytický - syntetický, konkrétní - abstraktní, impulzivnost - rozvážnost) a motivaci (vnitřní – vnější)

  1. potřeba nalezení smyslu

  2. snaha o pamětní reprodukování učiva

  3. snaha o nejvyšší výkon v závislosti na požadavcích učitele

Tvořivost

  • zpravidla je definována jako činnost, která vede k objevení něčeho nového (postup)

Tvořivost v sobě zahrnuje

  • osobnostní vlastnosti (flexibilitu, vytrvalost)

  • schopnosti (schopnost divergentního myšlení)

Myšlení- proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování, abstrakce) a rozhodování (algoritmické, heuristické)

Výchova

Výchova v širším slova smyslu je jakékoliv působení (i bezděčné) na druhého.

  • záměrné působení jednoho člověka na druhého, při němž dochází k nějaké změně osobnosti (proces vzájemného působení)

  • záměrné působení vychovatele výchovnými prostředky na vychovávaného za účelem dosažení určitého cíle.

  • ovlivňování a směřování druhých k určitým výchovným cílům (požadavků) za pomoci výchovných prostředků (odměna/trest, vysvětlení, vzor)

Témata, do kterých materiál patří