Pedagogická-psychologie-zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podle Caselmanna
logotrop – zaměřený na obsah výuky
paidotrop – zaměřený na žáka
schopnosti - expert, který řídí vzdělávací proces
motivace
Podmínky výuky
materiální podmínky jako zařízení a vybavení školy
sociální normy instituce – osnovy, učebnice a předpisy
výběr žáků – specifika, velikost skupiny
vztahy v učitelském sboru
Učební materiál
Předkládáno
jako celek nebo po částech (programové učení)
jako hotový produkt nebo jako řešení problému
Učební operace
Učivo by se mělo projít jako (tematický) celek a následně rozčlenit na smysluplné části (programové učení)
rozčlenění – podle smyslu
výběr opěrných bodů (nadpisy, teze), které tvoří plán materiálu
uvedení částí do vzájemných vztahů
Strukturování učiva
Vyučovaný má
identifikovat pojmy a vztahy mezi nimi v látce - zkonstruovat strukturu látky
identifikovat vztah nového k tomu co již ví - rekonstruovat svou dosavadní strukturu znalostí
zásadně nové poznatky, které posouvají vědění na jinou úroveň – reorientovat svou dosavadní strukturu znalostí
Názorný materiál
Funkce názorného materiálu (reálné či zobrazené předměty, schémata)
formování představ za pomoci vizuálního vnímání
usnadňuje k snadnějšímu pochopení určitých znaků a vztahů mezi nimi
zvyšuje množství zapamatovaného materiálu
Osvojování vědomostí
souhrn představ a pojmů (poznání skutečnosti), které si žák aktivně osvojil (zpracoval) skrze své vnímání, myšlení, praktické experimentování a řešení problémů
osvojení rozsáhlejšího učiva vyžaduje nepoměrně více času než osvojení učiva o menším rozsahu
smysluplný materiál se zapamatuje lépe a rychleji
Ebbinghaus zkoumal zapamatování slabik, které nedávaly smysl
Učební (studijní) styly
zahrnuje kognitivní uchopení (analytický - syntetický, konkrétní - abstraktní, impulzivnost - rozvážnost) a motivaci (vnitřní – vnější)
potřeba nalezení smyslu
snaha o pamětní reprodukování učiva
snaha o nejvyšší výkon v závislosti na požadavcích učitele
Tvořivost
zpravidla je definována jako činnost, která vede k objevení něčeho nového (postup)
Tvořivost v sobě zahrnuje
osobnostní vlastnosti (flexibilitu, vytrvalost)
schopnosti (schopnost divergentního myšlení)
Myšlení- proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování, abstrakce) a rozhodování (algoritmické, heuristické)
Výchova
Výchova v širším slova smyslu je jakékoliv působení (i bezděčné) na druhého.
záměrné působení jednoho člověka na druhého, při němž dochází k nějaké změně osobnosti (proces vzájemného působení)
záměrné působení vychovatele výchovnými prostředky na vychovávaného za účelem dosažení určitého cíle.
ovlivňování a směřování druhých k určitým výchovným cílům (požadavků) za pomoci výchovných prostředků (odměna/trest, vysvětlení, vzor)