Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
92) užitečnost teorií behavioristů - zdůrazňování vnějších vlivů ,propracování zákonitostí procesů, učení prokázání různých forem nežádoucího naučeného chování
93) Freud a jeho vrstvy osobnosti – nevědomí, vědomí , předvědomí
94) pudy ovlivňující člověka (Freud) - sexuální pud, pud smrti
95) ego-obranné mechanismy (Freud) – vystěsnění, sublimace, racionalizace, regrese a fixace
96) Individální psychologie Alfred Adler
97) Autor psychoanalýzy S. Freud
98) analytická teorie C.G. Jung
99) Autor díla „O starší medicíně“ Hippokrates
100) rozlišení osobností podle postoje (Jung) - introverze extroverze
101) psychické funkce (Jung) – myšlení, cítění smyslové vnímání intuice
102) nejdůležitější podmínky, které platí ve vztahu, kde jde o rozvíjení osobnosti (Rogers)- kongruence (shoda) bezpodmínečné přijímání jedince empatické porozumění
103) druhy pozorování – skryté, přímé
104) podmínky úspěšného pozorování – důkladné stadium problému, stanovení cíle, kategorie chování objektivita
pečlivý záznam, systematické a plánovité pozorován přemýšlení, bezprostředně formulovat dílčí výsledky
105)Skupiny laboratorního experiment – experimentální, kontrolní
106) typy otázek u rozhovoru – přímé, nepřímé, otevřené, uzavřené, polozavřené
107) typy otázek u dotazníkové metody – výzkumné, informační, doplňující, identifikační, kontrolní
108) typy odpovědí u uzavřených otázek - dvě krajní možnosti ANO/NE, dvě krajní možnosti se střední nerozhodnou mezi několika odstupňovanými odpověďmi
109) zvláštní případy dotazníků – příležitostné dotazníky ankety hodnotící škály
110) hlavní nevýhoda dotazníku z pohledu psychologa – nedostatečný osobní kontakt
111) Druhy psychologických testů – test inteligence projekční test
120) Formy učení – nahodilé soustavné
112) důvody proč mít děti – potřeba stimulace potřeba smysluplného světa potřeba životní jistoty potřeba identity, vědomí vlastního já potřeba otevřené budoucnosti
113) důvody proč nemít děti – život je nutný a monotónní dítě brání v získávání jiných poznatků a zkušeností dítě ohrožuje naši potřenu jistoty a bezpečí mít děti brání v dosažení významných spol. cílů mít děti nám brání v tvůrčí činnosti
114) základní psychologické potřeby člověka pro zdraví vývoj člověka (Langmaier, Matějíček) -potřeba simulace potřeba smysluplného života potřeba životní jistoty potřeba identity, vědomí vlastního já potřeba otevřené budoucnosti
115) funkce rodiny – biologická ekonomická ochrana a pomoc výchova a kontrola uspokojování sociálních potřeb, lásky a porozumění
116) období ontogenetického vývoje – prenatální, postnatální
117) dělení postnatálního období - 1. věk (od narození do dospělosti), 2. věk (20-60/65 let), 3. věk (65 a více)