Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
118) Jemnější dělení ontogenetického vývoje prenatální období přirozený příchod na svět, novorozenecké období, kojenecké období batolecí období, předškolní věk, mladší školní věk, puberta adolescence, mladší dospělý věk, střední dospělý věk, starší dospělý, věk počátky stáří, pokročilé stáří, krajní stáří
119) Vnitřní výbava jedince – dědičná výbava, genetická mutace
vrozená výbava, konstituční výbava
121) Základní přístupy pohledu na celkový vývoj osobnosti diferenciační (kontinuitní pojetí) - stadiální (diskontinuitní pojetí)
123) dělení psychických jevů – psychické procesy psychický stav, dispozice člověka
124) dělení procesů – poznávací (kognitivní) paměti motivační
125) vlastnosti pozornosti – přepojování, výběrovost, kolísání, rozsah
126) druhy pozornosti – bezděčná, záměrná
127) Faktory ovlivňující pozornost – motivace k příslušné činnosti střídání s jinou a přestávky celkový stav aktivace CNS, připravenost k vnímání návyk zabývat se soustředěnou činností
128) citové stavy vnímání – členění celé vnímané situace, zaměřenost, očekávání
129) poznávací styly – globální, analytický
130) stupňovitost vědomí (Jung) vědomí, předvědomí, nevědomí, kolektivní nevědomí
131) Vědomí (Balcar) - prožívání uvědomování si prožívaného uvědomování si sebe jako prožívajícího
132) PVH pocit vlastní hodnoty
133) dělení schopností – podle stupně obecnosti, podle druhu činnosti
134) schopnosti – podle stupně obecnosti, obecné, speciální
135) schopnosti podle druhu činnosti - smyslové, psychomotorické, rozumové, umělecké
136) faktory ovlivňující osobnost – dobrá orientace a myšlení ostré vnímání a dobrá paměť koncentrované zaměření na daný objekt činnosti s pružným, rychlým a správným myšlením
137) složky inteligence vrozená – fluidní (tekutá), získaná – krystalická
138) dělení inteligence dle oblasti uplatnění teoretická, praktická, sociální
139) emocionální inteligence schopnost úspěšně zvládat vlastní život schopnost, mít dobré vztahy s druhými lidmi
140) dimenze inteligence (Gardner) jazyková, hudební, matematická a logická,
prostorová tělesná a kinestetická intrapersonální, interpersonální přírodní
141) měření EQ – základní oblasti 1. sebevědomí 2. organizace vlastního života 3. motivování sebe sama 4. empatie 5. angažovanost v kontaktu s druhými lidmi
142) hlavní přístupy ke zkoumán tvořivosti – produkty tvořivosti tvůrčí osobnost tvůrčí proces
143) Druhy myšleni dle Guilforda – konvergentní, divergentní
144)vnitřní činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů – určitá míra inteligence otevřenost nové zkušenosti sebeovládání a odpovědnost aktivita pružnost ve způsobech poznávání
145) vnější činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů – výchovné přístupy, tlak ke konformitě, kulturní stereotyp