Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. autonomie proti studu a pochybám
stud bývá překryt pocitem viny
u dítěte upevňována autonomie a samostatná volba = pocit nezávislosti
záporné zkušenosti se samostatným rozhodováním = pocit studu, zahanbení
3. iniciativa proti vině (předškolní období)
k autonomii přidávána vlastní iniciativa
nejvhodnější doba pro formování dítěte
nebezpečí období – možný vznik pocitu viny (z vykonaných činů, zahanbení při nedostatečném ocenění od dospělých)
budování morální odpovědnosti
4. snaživost proti méněcennosti (mladší školní věk)
vysoce hodnocena výkonnost dítěte
poznává účel a produktivitu, vytváří pocit snaživosti
pocit méněcennosti když je hodnoceno přísně
5. hledání vlastní identity proti konfúzi rolí
s příchodem období puberty, starostí jak se jeví v očích ostatních
otázky nejistoty vlastní identity, hledá své místo, smysl své existence
blízké - příslib objevení sebe samého a hrozby ztráty sebe samého
hledá ujištění v rituálech, vyznáních, programech
6. intimnost proti izolaci (mladá dospělost)
nově nabytá identita mladého člověka (úsilí o vlastní totožnost) je připravena splynout s identitou ostatních (čelit strachu ze ztráty vlastního já)
vyžaduje oběti a kompromisy
sklon k izolaci (když se jedinec cítí být ohrožený ostatními)
7. generativita proti stagnaci (zralá dospělost)
dospělý potřebuje cítit, že je potřebný a užitečný
tuto potřebu uspokojuje péčí o novou generaci potomků
8. integrita já proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří)
ten kdo úspěšně zvládl předchozí stádia si uvědomuje smysluplnost
přijetí vlastního životního běhu bez výhrad
je-li člověk se vším vyrovnán nebojí se svého osobního konce – smrti
7. OBECNÉ ZÁKONITOSTI PSYCHIKY
„ Osobnost z psych. hlediska je abstraktní pojem, představuje totožnost jedince po psychické stránce se sebou samým v různých obdobích a za různých okolností jeho života. Nositelem této abstrakce – osobnosti je konkrétní člověk, osoba, která žije, vnímá, učí se, cítí, myslí, chce a jedná.“
Psychické procesy
prožívání a chování je proměnlivé, podle toho, co se děje v okolí a těle jedince
p. procesy slouží jedinci k poznávání okolního prostředí kombinací smyslového vnímání
poznávací procesy – smyslové (vnímání, představy, fantazie); rozumové (pojem, soud, úsudek, myšlení, řeč)
procesy paměti – zapamatování, uchování, vybavování
procesy motivační - emoce, city, vůle
Psychické stavy
jsou vnitřní podmínkou, připraveností k určitému jednání, k duševním dějům
stavy pozornosti x citové stavy – nálady
Pozornost – je nejdůležitějším duševním stavem, ovlivňuje aktuální funkční zdatnost jedince, působí silně na průběh a výsledky jeho činností, uplatňuje se i v poznávání
z fyziologického hlediska jde o stav aktivace (snižuje se při onemocnění, požití léků, alkoholu, přetížením + lze zvýšit novými podněty)
zajišťuje na určitou dobu soustředění člověka na jeden jev nebo činnost
vlastnosti pozornosti:
přepojování pozornosti mezi 2 činnostmi
výběrovost pozornosti – všímáme si jen některých objektů
kolísání pozornosti – soustředíme se dobře, po chvíli aktivace klesá
rozsah pozornosti – omezený (6-7 prvků)