Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (173.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • 2. autonomie proti studu a pochybám

    • stud bývá překryt pocitem viny

    • u dítěte upevňována autonomie a samostatná volba = pocit nezávislosti

    • záporné zkušenosti se samostatným rozhodováním = pocit studu, zahanbení

  • 3. iniciativa proti vině (předškolní období)

    • k autonomii přidávána vlastní iniciativa

    • nejvhodnější doba pro formování dítěte

    • nebezpečí období – možný vznik pocitu viny (z vykonaných činů, zahanbení při nedostatečném ocenění od dospělých)

    • budování morální odpovědnosti

  • 4. snaživost proti méněcennosti (mladší školní věk)

    • vysoce hodnocena výkonnost dítěte

    • poznává účel a produktivitu, vytváří pocit snaživosti

    • pocit méněcennosti když je hodnoceno přísně

  • 5. hledání vlastní identity proti konfúzi rolí

    • s příchodem období puberty, starostí jak se jeví v očích ostatních

    • otázky nejistoty vlastní identity, hledá své místo, smysl své existence

    • blízké - příslib objevení sebe samého a hrozby ztráty sebe samého

    • hledá ujištění v rituálech, vyznáních, programech

  • 6. intimnost proti izolaci (mladá dospělost)

    • nově nabytá identita mladého člověka (úsilí o vlastní totožnost) je připravena splynout s identitou ostatních (čelit strachu ze ztráty vlastního já)

    • vyžaduje oběti a kompromisy

    • sklon k izolaci (když se jedinec cítí být ohrožený ostatními)

  • 7. generativita proti stagnaci (zralá dospělost)

    • dospělý potřebuje cítit, že je potřebný a užitečný

    • tuto potřebu uspokojuje péčí o novou generaci potomků

  • 8. integrita já proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří)

    • ten kdo úspěšně zvládl předchozí stádia si uvědomuje smysluplnost

    • přijetí vlastního životního běhu bez výhrad

    • je-li člověk se vším vyrovnán nebojí se svého osobního konce – smrti

  • 7. OBECNÉ ZÁKONITOSTI PSYCHIKY

    „ Osobnost z psych. hlediska je abstraktní pojem, představuje totožnost jedince po psychické stránce se sebou samým v různých obdobích a za různých okolností jeho života. Nositelem této abstrakce – osobnosti je konkrétní člověk, osoba, která žije, vnímá, učí se, cítí, myslí, chce a jedná.“

    Psychické procesy

    • prožívání a chování je proměnlivé, podle toho, co se děje v okolí a těle jedince

    • p. procesy slouží jedinci k poznávání okolního prostředí kombinací smyslového vnímání

      • poznávací procesy – smyslové (vnímání, představy, fantazie); rozumové (pojem, soud, úsudek, myšlení, řeč)

      • procesy paměti – zapamatování, uchování, vybavování

      • procesy motivační - emoce, city, vůle

    Psychické stavy

    • jsou vnitřní podmínkou, připraveností k určitému jednání, k duševním dějům

    • stavy pozornosti x citové stavy – nálady

    • Pozornost – je nejdůležitějším duševním stavem, ovlivňuje aktuální funkční zdatnost jedince, působí silně na průběh a výsledky jeho činností, uplatňuje se i v poznávání

      • z fyziologického hlediska jde o stav aktivace (snižuje se při onemocnění, požití léků, alkoholu, přetížením + lze zvýšit novými podněty)

      • zajišťuje na určitou dobu soustředění člověka na jeden jev nebo činnost

      • vlastnosti pozornosti:

      • přepojování pozornosti mezi 2 činnostmi

      • výběrovost pozornosti – všímáme si jen některých objektů

      • kolísání pozornosti – soustředíme se dobře, po chvíli aktivace klesá

      • rozsah pozornosti – omezený (6-7 prvků)

    Témata, do kterých materiál patří