Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (173.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • dispozice k myšlení, schopnost účelně jednat

  • složka vrozená – fluidní (tekutá) inteligence

  • inteligence krystalická – podle používání

  • teoretická x praktická x sociální

  • 1905 Alfred Binet – 1. měření inteligence (děti ve škole)

  • W. Stern – IQ – inteligenční kvocient – mentální věk/skutečný

  • testy Army - alfa,beta = neverbální testy inteligence

  • sociální inteligence – emocionální inteligence (EQ)

    • schopnost úspěšně zvládat život, mít dobré vztahy s druhými lidmi

  • 10. TVOŘIVOST

    • Tvořivost – kreativita = činnost, jejímž výsledkem je něco nového

    • uplatňuje se v situacích, kdy je možno hledat více správných řešení; tvořivá řešení jsou nejen správná, ale i neobvyklá a originální

    • 3 přístupy ke zkoumání tvořivosti: produkty tvořivost, tvůrčí osobnost a proces

    Produkty tvořivosti

    • je možné zkoumat tvůrčí produkty = umělecká díla

    • mnoho originálních produktů zprvu neuznáno jako správná řešení, často zavržení v době vzniku – tvůrci zůstávají nepochopení

    Tvůrčí osobnost

    • tvořivost znamená soubor vlastností osobnosti, které jsou předpokladem pro tvůrčí činnost

    • u tvořivých jedinců důležité jak intelektové schopnosti tak motivy a rysy osobnosti

    • inspirace = okamžik náhlého nalezení řešení

    • Vnější a vnitřní činitelé tvůrčího zvládání životních úkolů

      • vnitřní:

        • 1.Určitá míra inteligence – zapotřebí vědomostí, zkušeností (technické úkoly)

        • 2. Otevřenost nové zkušenosti – odhodlanost zkusit něco nového

        • 3. Sebeovládání a odpovědnost – překonávání vlastních emocionálních bariér

        • 4. Aktivita – tvoření nových struktur se zdánlivě nesouvisejících předmětů

        • 5. Pružnost ve způsobech poznávání – střídání úrovní myšlení

      • vnější:

        • 1. Výchovné přístupy – vzdělávací systém vyžaduje podřídivost, průměrnost

        • 2. Tlak ke konformitě a odmítání odlišností – ztráta individuality ve skupině

        • 3. Kulturní stereotypy – odlišné chápáno jako špatné

    • Bariéry tvořivosti:

      • sociální – společenská tabu

      • emocionální – vlastní strach, že udělám chybu, neschopnost nést riziko neúspěchu

      • kognitivní – neschopnost vybočit ze „zaběhlých kolejí“

    • Vlastnosti tvořivosti – F.P.Guilford :

      • Konvergentní myšlení – vyvíjení závěrů jediným možným směrem

      • Divergentní myšlení – tvoření informací z informace původní, novost

        • 1. plynulost – schopnost plynule si vybavovat slova

        • 2. pružnost – schopnost přizpůsobovat a užívat osvojené informace

        • 3. propracování – schopnost dotáhnout a správně zpracovat daný záměr

        • 4. původnost – originalita, schopnost nově zpracovat námět

        • 5. citlivost – schopnost postihnout podstatu, jádro problému

        • 6. redefinice – podívat se na problém jiným pohledem

    Tvůrčí proces – Fáze tvůrčího procesu – H. Poincaré:

    1. Příprava – zahrnuje orientaci v problému, promýšlení, co je podstatné

    2. Inkubace – jedinec rozvíjí aktivitu a hledá různá vhodná řešení, vymýšlí postupy

    3. Iluminace – (Archimédes Heuréka) moment inspirace, intuice – staré podněty spojují nové

    4. Verifikace – ověření v praxi – zda vytvořený postup bude úspěšný

    Témata, do kterých materiál patří