Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (173.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • podle míry ztotožnění se skupinou:

    • konformní

    • nekonformní

  • konformita se může projevit jako pravá a oportunní

    • pravá = jedinec souhlasí se skupinou vnitřně i navenek

    • oportunní = jedinec souhlasí navenek, vnitřně s ní nesouhlasí

  • nekonformní chování:

    • kontrakonformní = aktivně odporuje skupině (ze zásady) – nepřátelsky

    • jiný typ chování vlastní nezávislému jedinci – samostatně se rozhoduje zda se shodne se skupinou nebo ji opustí

  • 15. SOCIÁLNÍ KOGNICE

    • sociální percepce = jak se lidé vnímají a jaké dojmy si o sobě vytvářejí (vytváření obrazu toho druhého) → dnes nahrazováno termínem sociální kognice = vnímání osob, úsudky o nich

    • osobnostní filtr = vnášení vlastní zkušenosti, paměti

    Sociální schémata

    • druhy schémat:

      • schémata osob – pojetí druhých lidí, umožňují laicky psychologickou identifikaci osob

      • schémata sebe sama – informovanost o sobě samém, určuje způsob zpracování informací o sobě

      • schémata rolí – normy a standardy chování z hlediska věku, rady, pohlaví, zaměstnání, skupinové příslušnosti – umožňuje předvídavost chování

      • schémata událostí – znalost typické sekvence událostí ve standardních soc. situacích, umožňuje chápat jejich význam a předvídat jejich vývoj

      • procedurální sociální schémata – týkají se spíše formálních pravidel

    Sociální percepce

    • týká se posuzování druhých osob

    • snaha o kategorizaci (zařazování)

    • uplatňují se zde specifické efekty:

      • efekt prvního dojmu – ovlivňuje další dojmy z téže osoby

      • efekt novosti – úsudek o druhém změněn pozdější informací o posuzovaném

      • haló-efekt – první silný dojem, nejčastější laická chyba

    • často laické pojetí psychologie – laické chyby:

      • halo-efekt

      • implicitní teorie osobnosti – rozvíjení určité zjištěné vlastnosti do dalších charakteristik (není objektivní podmíněnost)

      • stereotyp – předpoklad vystihující určitou vymezenou skupinu lidí

    16. SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE

    Teorie komunikace

    • komunikace = vzájemné dorozumívání, výměnu informací

    • každá kultura určitý systém komunikace – jazyk + specifická gesta, chování

    • formy komunikace – neverbální, verbální, metakomunikace

    • komunikační prostředky dělení podle smyslového orgánu na který působí:

      • akustické (sluchové) – řeč a neverbální složky řeči (hlasitost, tón, výška, intonace..)

      • vizuální (zrakové) – pantomimika: mimika, gesta, postoje
        - proxemika
        - předměty kolem nás

      • taktilní – haptika

      • olfaktorické (čichové)

    • 60-70% neverbální a 30-40% verbální (suma složek komunikace)

    • struktura komunikace:

      • kdo (komunikátor)

      • říká co (komuniké)

      • komu (komunikant)

      • čím (druh komunikace, např. slova)

      • prostřednictvím jaké média (př. mluvené řeči v bezprostředním kontaktu)

      • s jakým úmyslem (motivace)

      • s jakým účinkem

    předávám informaci (verbální x neverbálně) → dostávám zpětnou vazbu (převážně neverbálně) → modifikuji způsob předávání informací

    Témata, do kterých materiál patří