Zkouška z psychologie + stručné výpisky ze skript
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
metakomunikace – používá prostředky, které upřesňují nebo mění následující (někdy i současně probíhající) činnost – metakomunikaci můžeme hodnotit:
podle situace, ve které se vyskytuje
podle typu použitého komunikačního prostředku
podle jednající osoby
podle stupně uvědomění metasignálu komunikujícím jedincem
Neverbální komunikace
Mimika = výraz tváře, základna především pro vyjádření emocí - dobře hratelná
obličejová část dělení – 1. čelo a obočí; 2. oči; 3.nos a ústa
Zrakový kontakt – komunikace prostřednictvím pohledů
významná je délka zrakového kontaktu
dlouho upřený pohled – dominance, agresivita
kratší trvání – podřízenost, nejistota
v roli naslouchajícího – sledovat mluvčího z 80-90% doby
v roli mluvčího – sledovat posluchače ze 50% doby
Gesta - výrazný pohyb některé části těla (rukou)
symboly – signály které mohou být přeloženy doslova
ilustrátory – taktující gesta, zdůraznění slov
Haptika = dotek – komunikační výraz vřelosti, ujišťování a lásky
podání ruky - způsob podání, délka stisku a jeho intenzita
Postoje – celým držením těla se zabývá posturologie
zájem – nakročení k objektu x nezájem – odklonění
Proxemika = rozmístění účastníků v prostoru a orientaci v něm
E.T.Hall – 4 hlavní zóny osobního prostoru:
intimní, osobní, společenskou, veřejnou
užší zóna intimního prostoru
širší pojetí intimního prostoru
vzdálenost osobní
vzdálenost společenská
vzdálenost veřejná
tvar stolu: hadice, tribunál, podkova, banket, tvarovka T, kulatý, kalíšek na vejce
Verbální komunikace a neverbální složky řeči
důležitý obsah sdělení a charakteristiky řeči
jazykový znak má pro každého jiný význam – různé pojetí znaku
slovo má současně dva významy – slovníkový a osobní → vznik nedorozumění
komunikace probíhá ve dvou významových liniích – tematická (obsahová) – o čem se mluví a linie interpretační – jaký výklad (smysl) tématu komunikace lidé přikládají
hlavní podmínkou kvalitní verbální komunikace = znalost jazyka + vyhnout se chybám
chyby ze strany výdejce informace:
nesrozumitelně vyjádřené myšlenky
používání slov, kterým příjemce informace nerozumí
používání mnohovýznamových slov nebo neurčitých výrazů
nerespektování zpětné vazby
nesoulad mezi verbální a neverbální informací
bílý šum (znehodnocení informace zaviněné technickými prostředky)
chyby ze strany příjemce informace:
nepozornost či nezájem
citové předsudky příjemce ke sdělení
vyvarování chybám díky různým opatřením:
redundace = nadbytečnost, kdy totéž říkáme jinak
respektovat kontext
zajistit pozornost a zpětnou vazbu
uvést do souladu všechny složky komunikace
za nedorozumění odpovídá vždy ten, kdo informaci podává
základním předpokladem kultivovaného vyjadřování je správná výslovnost, která je podmíněna zvládnutím techniky mluveného projevu:
1. respirace – dýchání