Varianty-na-zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
, poslední fáze vývoje jedince (1)
Batolecí období
, EQ (1)
Emociální inteligence
Maslow =
Abraham Maslow (1908-1970) byl americký psycholog 20. století , jeden ze zakladatelů humanistického proudu v psychologii.Zkoumat vztah jedinců k nižším a vyšším potřebám. Vytvořil hierarchie lidských potřeb, kterou obvykle zobrazoval jako pyramidu:
1. fyziologické potřeby (potřeba potravy, tepla,spnek)
2. potřeba bezpečí (projevuje se především vyhýbáním se všemu neznámému, neobvyklému či hrozivému)
3. potřeba sociální: láska a sounáležitost (vedou k touze někam a k někomu patřit, být přijímán a milován)
4. potřeba úcty, sebeúcty, zažívat úctu druhých (být vážený, mít úspěch v očích jiných lidí)
5. potřeba sebeaktualizace – čím se může stát, naplnit své možnosti růstu a rozvoje (odstup a potřeba soukromí, nezávislost na kultuře a okolí, smysl pro humor bez nepřátelství, originalita a tvořivost, sebetranscendence)(pokud první 4 jsou uspokojeny)
Dospívání, podstupně a vysvětlit =
Dospívání. Máme dvě různá období,kterými prochází každy mlady člověk
Pubescene( puberta) (13-15 let)
výraznější individuální rozdíly i rozdíly příslušnosti k pohlaví
Adolescence (16-21 let)
zapojení do společenského života v plném rozsahu, budování nezávislosti na rodině.
Doveršení plné pohláví zralosti a ukončení tělesného růstu.(pak už jde mladsi dospely, clovek uz dospel)
Sociální schémata, vypsat a vysvětlit =
1. Schémata osob – kategorizovaná pojetí druhých lidí, která umožňují laicky psychologickou identifikaci osob. *blondiny
2. Schémata sebe sama – obecná informovanost o sobě samém, která stanoví způsob zpracování informací o sobě.
3. Schémata rolí – vyjadřují standardy a normy chování formulované z hlediska rasy, pohlaví, věku, skupinové příslušnosti a zaměstnání, dovolující předvídavost chování.
4. Schémata událostí – znalost typické posloupností událostí ve standardních sociálních situacích, která umožňuje chápat jejich význam a předvídat jejich vývoj. (např. jdeme do divadla - šatna, usazení, představení)
5. procedurální sociální schémata – týkají se spíš formálních pravidel. (pravidla a rituály,
např. při seznamování)
1b.
Rozdělení komunikačních prostředků dle smyslů
Produkty tvořivosti, bariéry tvořivosti
Sociální učení
Pojmy: filtr osobnosti (5),
Přiměřený
Zasilený
Zaslabený
Nulový
zkreslený
hlubinná psychologie (3),
introspekci
pozorovaní
zkoumaní vlastního nitra
složky inteligence (2),
krystalicka
fluidni
jak se nazývá zkoumání sebe sama (1)
samovyšetření
, dělení skupin dle norem (2),
Formalní
Neformalní
potřeby dle Madsena (3)
primarní
afektivny
sekundarní
Rozdělení komunikačních prostředků dle smyslů =
1. akustické (sluchové): řeč, neverbální složky řeči (tón, výška, hlasitost, intonace, frázování atd.) 2. vizuální (zrakové): pantomimika (mimika, gesta, postoje); proxemika (rozmístění účastníků v prostoru a orientace v něm); předměty kolem nás 3. taktilní: haptika (dotek) 4. olfaktorické (čichové)