Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Varianty-na-zkoušku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (173.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Varianty-na-zkoušku - Psychologie

, poslední fáze vývoje jedince (1)

Batolecí období

, EQ (1)

Emociální inteligence

Maslow =

Abraham Maslow (1908-1970) byl americký psycholog 20. století , jeden ze zakladatelů humanistického proudu v psychologii.Zkoumat vztah jedinců k nižším a vyšším potřebám. Vytvořil hierarchie lidských potřeb, kterou obvykle zobrazoval jako pyramidu:

1. fyziologické potřeby (potřeba potravy, tepla,spnek)

2. potřeba bezpečí (projevuje se především vyhýbáním se všemu neznámému, neobvyklému či hrozivému)

3. potřeba sociální: láska a sounáležitost (vedou k touze někam a k někomu patřit, být přijímán a milován)

4. potřeba úcty, sebeúcty, zažívat úctu druhých (být vážený, mít úspěch v očích jiných lidí)

5. potřeba sebeaktualizace – čím se může stát, naplnit své možnosti růstu a rozvoje (odstup a potřeba soukromí, nezávislost na kultuře a okolí, smysl pro humor bez nepřátelství, originalita a tvořivost, sebetranscendence)(pokud první 4 jsou uspokojeny)

Dospívání, podstupně a vysvětlit =

Dospívání. Máme dvě různá období,kterými prochází každy mlady člověk

Pubescene( puberta) (13-15 let)

výraznější individuální rozdíly i rozdíly příslušnosti k pohlaví

Adolescence (16-21 let)

zapojení do společenského života v plném rozsahu, budování nezávislosti na rodině.

Doveršení plné pohláví zralosti a ukončení tělesného růstu.(pak už jde mladsi dospely, clovek uz dospel)

Sociální schémata, vypsat a vysvětlit =

1. Schémata osob – kategorizovaná pojetí druhých lidí, která umožňují laicky psychologickou identifikaci osob. *blondiny

2. Schémata sebe sama – obecná informovanost o sobě samém, která stanoví způsob zpracování informací o sobě.

3. Schémata rolí – vyjadřují standardy a normy chování formulované z hlediska rasy, pohlaví, věku, skupinové příslušnosti a zaměstnání, dovolující předvídavost chování.

4. Schémata událostí – znalost typické posloupností událostí ve standardních sociálních situacích, která umožňuje chápat jejich význam a předvídat jejich vývoj. (např. jdeme do divadla - šatna, usazení, představení)

5. procedurální sociální schémata – týkají se spíš formálních pravidel. (pravidla a rituály,

např. při seznamování)

1b.

  1. Rozdělení komunikačních prostředků dle smyslů

  2. Produkty tvořivosti, bariéry tvořivosti

  3. Sociální učení

Pojmy: filtr osobnosti (5),

Přiměřený

Zasilený

Zaslabený

Nulový

zkreslený

hlubinná psychologie (3),

introspekci

pozorovaní

zkoumaní vlastního nitra

složky inteligence (2),

krystalicka

fluidni

jak se nazývá zkoumání sebe sama (1)

samovyšetření

, dělení skupin dle norem (2),

Formalní

Neformalní

potřeby dle Madsena (3)

primarní

afektivny

sekundarní

Rozdělení komunikačních prostředků dle smyslů =

1. akustické (sluchové): řeč, neverbální složky řeči (tón, výška, hlasitost, intonace, frázování atd.) 2. vizuální (zrakové): pantomimika (mimika, gesta, postoje); proxemika (rozmístění účastníků v prostoru a orientace v něm); předměty kolem nás 3. taktilní: haptika (dotek) 4. olfaktorické (čichové)

Témata, do kterých materiál patří