Informatika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
32.
Sítě LAN, MAN, WAN, PAN
Vývoj výpočetního modelu: představa o tom, kde jsou aplikace, programy, jak spolupracují, kde a jak se uchovávají a zpracovávají data, kde je uživatel
: dávkové zpracování
: host/terminál – terminálové sítě
: izolované osobní počítače
potřeba sdílení HW a SW, komunikace – sítě LAN a WAN
: file server/pracovní stanice
: klient server
Dělení sítí: podle vzdálenosti (LAN, WAN, PAN, MAN)
: podle role uzlů v síti (síť typu peer – to – peer, síť severozápadního typu)
: k čemu síť slouží (internet – k vlastním potřebám, využívá internetových technologií, využití v podnicích, extranet – slouží vně podniku, nabízí své služby, slouží ke komunikaci se zákazníky)
: podle vlastnických vztahů k síti (privátní, poloprivátní, veřejné, sítě VAN)
: podle přenosových cest ( drátové, bezdrátové)
Síť LAN: lokální sítě
Sítě PAN: sítě, které vznikají propojením mobilních zařízení, např. mobilních telefonů, PDA, visaček, vizitek
: použitelné technologie – Bluetooth, IrDA
: na krátkou vzdálenost
Sítě WAN: sítě s přídavnou hodnotou
: rozlehlá síť
Sítě MAN: sítě v rámci celého světa
: sítě sloužící potřebám města
33.
Model klient – server, princip
- v internetu komunikují mezi sebou programy – procesy
- program, který vyžaduje nějakou službu, se nazývá klient, program, který službu poskytuje, se nazývá server
- komunikace mezi klientem a servrem se řídi dohodnutým protokolem
- uživatel si v případě potřeby vyvolá příslušného klienta (v případě www služby je klientem internetový prohlížeč např. Internet Explorer, Netscape, Mozilla, …) a sdělí mu své požadavky, klient předá požadavek vhodnému serveru, který požadavek vyřídí a výsledek sdělí klientovi, klient zprostředkuje výsledek v určité formě uživateli, tento cyklus se opakuje až do ukončení práce klienta
34.
Hlavní rozdíly mezi síti typu peer – to – peer (p2p) a klient server
Peer – to - peer
- komunikace mezi dvěma procesy či programy, při které oba účastníci mají stejné postavení v rámci svého systému, a při které jsou současně zastřeny všechny případné fyzické rozdíly mezi počítači na obou stranách, v případě vrstevnatých modelů počítačových sítí se tím obvykle míní komunikace mezi dvěma vrstvami na stejné úrovni hierarchického členění
- v typické síti LAN nemají všechny uzlové počítače stejné postavení - některý či některé z nich jsou určeny k plnění úlohy serverů, tedy poskytovatelů služeb, zatímco jiné počítače v roli (uživatelských) pracovních stanic tyto služby využívají, termín "peer-to-peer" se pak používá k označení lokální sítě, která takové rozdělení uzlových počítačů nevyžaduje
Klient – server
- komunikace se odehrává stylem požadavek/odpověď