Informatika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- interaktivní (může komunikovat s programem)
26.
Multitasking, multiprocessing, multithreading
Multitasking
preemptivní
- preempce = přerušení od OS, střídání úloh po desítkách milisekund (pomocí vnějšího přerušení od čítače hodinových pulsů), time slicing (přidělování časových kvant)
přepínání kontextu
na explicitní zásah uživatele (např. mezi textovým editorem a tabulkovým programem):
kooperativní multitasking
Multiprocessing
při dvou nebo více procesorech
každý procesor může provádět odděleně jeden proces
proces – realizace programu v paměti
Multithreading: prostředí pro výkon programu, které je schopné zpracovávat instrukce v několika liniích - vláknech
: rozšíření principu multitaskingu
- specifické operace uvnitř jedné aplikace lze rozdělit na jednotlivá vlákna – subprocesory
- každé vlákno může být prováděno paralelně, nezávisle
- OS může tedy rozdělit čas procesoru nejen mezi různé aplikace, ale také mezi jednotlivá vlákna uvnitř aplikace
: příklad
- MS Word (přestránkování, zápis do tiskového souboru)
- prohlížeč (vyplňování formuláře při stahování souboru)
(Pentium 4 Hyper – Threading technologie – zpracování dvou vláken paralelně)
27.
GUI – grafické uživatelské rozhraní, příklady GUI
Uživatelské rozhraní
textové
- MS – DOS
- uživatel zadává pokyny prostřednictvím příkazové řádky
- prompt > výzva k zadání příkazu
grafické
- GUI (Graphical User Interface)
- srozumitelná komunikace mezi člověkem a počítačem
- intuitivní ovládání, jednotné pro všechny aplikace
GUI: pracovní plocha – pozadí, na něm okna
: překrývající se okna
: ukazatel – grafický symbol nejčastěji ve tvaru šipky, jehož pohyb je ovládán periferním zařízením (myš, trackball)
: okno – oblast na obrazovce počítače, uvnitř které běží nějaký samostatný proces (program, část programu, dialog), okna mohou být na sobě nezávislá (lze se přepínat z úlohy do úlohy) nebo závislá (nedovolují přepnutí zpět do programu, který je vyvolal, aniž by se před tím dialog neukončil)
: ikony pro znázornění objektů (např. souborů, složek), akcí (např. tisk) a vlastností
: myš – pro přímou manipulaci
vybere se objekt (např. soubor)
provede se akce (např. tisk)
přesune se objekt (např. mezi okna)
přemístí se objekt na ikonu např. tisku nebo koše
: menu – zvláštní druh okna
padací (pull – down) – v liště pod záhlavím okna
vynořovací (pop – up) – pro stisku pravého tlačítka myši
roletová (rolette menu) – po vybrání zobrazují řáde se zvolenou volbou
: tlačítka – např. OK, STORNO
: zaškrtávací políčka – slouží k zaznamenávání logické informace (např. ano/ne nebo obsahuje/neobsahuje)
: pole stupnice hodnot
: posuvníky (rolovací lišty) – slouží k posunu grafických prvků na ploše
Příklady: Finder – první úspěšné grafické uživatelské rozhraní, pro počítače firmy Apple, pro řadu MacIntosh