Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Informatika

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (258 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- interaktivní (může komunikovat s programem)

26.

Multitasking, multiprocessing, multithreading

Multitasking

  • preemptivní

- preempce = přerušení od OS, střídání úloh po desítkách milisekund (pomocí vnějšího přerušení od čítače hodinových pulsů), time slicing (přidělování časových kvant)

  • přepínání kontextu

    • na explicitní zásah uživatele (např. mezi textovým editorem a tabulkovým programem):

  • kooperativní multitasking

Multiprocessing

  • při dvou nebo více procesorech

  • každý procesor může provádět odděleně jeden proces

  • proces – realizace programu v paměti

Multithreading: prostředí pro výkon programu, které je schopné zpracovávat instrukce v několika liniích - vláknech

: rozšíření principu multitaskingu

- specifické operace uvnitř jedné aplikace lze rozdělit na jednotlivá vlákna – subprocesory

- každé vlákno může být prováděno paralelně, nezávisle

- OS může tedy rozdělit čas procesoru nejen mezi různé aplikace, ale také mezi jednotlivá vlákna uvnitř aplikace

: příklad

- MS Word (přestránkování, zápis do tiskového souboru)

- prohlížeč (vyplňování formuláře při stahování souboru)

(Pentium 4 Hyper – Threading technologie – zpracování dvou vláken paralelně)

27.

GUI – grafické uživatelské rozhraní, příklady GUI

Uživatelské rozhraní

  • textové

- MS – DOS

- uživatel zadává pokyny prostřednictvím příkazové řádky

- prompt > výzva k zadání příkazu

  • grafické

- GUI (Graphical User Interface)

- srozumitelná komunikace mezi člověkem a počítačem

- intuitivní ovládání, jednotné pro všechny aplikace

GUI: pracovní plocha – pozadí, na něm okna

: překrývající se okna

: ukazatel – grafický symbol nejčastěji ve tvaru šipky, jehož pohyb je ovládán periferním zařízením (myš, trackball)

: okno – oblast na obrazovce počítače, uvnitř které běží nějaký samostatný proces (program, část programu, dialog), okna mohou být na sobě nezávislá (lze se přepínat z úlohy do úlohy) nebo závislá (nedovolují přepnutí zpět do programu, který je vyvolal, aniž by se před tím dialog neukončil)

: ikony pro znázornění objektů (např. souborů, složek), akcí (např. tisk) a vlastností

: myš – pro přímou manipulaci

vybere se objekt (např. soubor)

provede se akce (např. tisk)

přesune se objekt (např. mezi okna)

přemístí se objekt na ikonu např. tisku nebo koše

: menu – zvláštní druh okna

padací (pull – down) – v liště pod záhlavím okna

vynořovací (pop – up) – pro stisku pravého tlačítka myši

roletová (rolette menu) – po vybrání zobrazují řáde se zvolenou volbou

: tlačítka – např. OK, STORNO

: zaškrtávací políčka – slouží k zaznamenávání logické informace (např. ano/ne nebo obsahuje/neobsahuje)

: pole stupnice hodnot

: posuvníky (rolovací lišty) – slouží k posunu grafických prvků na ploše

Příklady: Finder – první úspěšné grafické uživatelské rozhraní, pro počítače firmy Apple, pro řadu MacIntosh

Témata, do kterých materiál patří