Pojmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
116) OBDOBÍ ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE
prenatální
postnatální
117) DĚLENÍ POSTNATÁLNÍHO OBDOBÍ
1. věk (od narození do dospělosti)
2. věk (20-60/65 let)
3. věk (65 a více)
118) JEMNĚJŠÍ DĚLENÍ ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE:
prenatální období
přirozený příchod na svět
novorozenecké období
kojenecké období
batolecí období
předškolní věk
mladší školní věk
puberta
adolescence
mladší dospělý věk
střední dospělý věk
starší dospělý věk
počátky stáří
pokročilé stáří
krajní stáří
119) VNITŘNÍ VÝBAVA JEDINCE
dědičná výbava
genetická mutace
vrozená výbava
konstituční výbava
120) FORMY UČENÍ
nahodilé
soustavné
121) ZÁKLADNÍ PŘÍSTUPY POHLEDU NA CELKOVÝ VÝVOJ OSOBNOSTI
diferenciační (kontinuitní pojetí)
stadiální (diskontinuitní pojetí)
122) KOLBERGOVO POJETÍ VÝVOJE PODLE STADIÍ
1. odměna –trest
2. účelové myšlení
3. shoda s ostatními
4. orientace na společnost
5. sociální smlouva, společné hodnoty, právo jedince
6. morálka daná zásadami vlastního sebevědomí, respektování druhých a abstraktních etických principů
123) DĚLENÍ PSYCHICKÝCH JEVŮ
psychické procesy
psychický stav
dispozice člověka
124) DĚLENÍ PROCESŮ
poznávací (kognitivní)
paměti
motivační
125) VLASTNOSTI POZORNOSTI:
přepojování
výběrovost
kolísání
rozsah
126) DRUHY POZORNOSTI
bezděčná
záměrná
127) FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POZORNOST
motivace k příslušné činnosti
střídání s jinou a přestávky
celkový stav aktivace CNS, připravenost k vnímání
návyk zabývat se soustředěnou činností
128) CITOVÉ STAVY VNÍMÁNÍ
členění celé vnímané situace
zaměřenost
očekávání
129) POZNÁVACÍ STYLY
globální
analytický
130) STUPŇOVITOST VĚDOMÍ (JUNG)
vědomí
předvědomí
nevědomí
kolektivní nevědomí
131) VĚDOMÍ (BALCAR)
prožívání
uvědomování si prožívaného
uvědomování si sebe jako prožívajícího
132) PVH -pocit vlastní hodnoty
133) DĚLENÍ SCHOPNOSTÍ
podle stupně obecnosti
podle druhu činnosti
134) SCHOPNOSTI PODLE STUPNĚ OBECNOSTI
obecné
speciální
135) SCHOPNOSTI PODLE DRUHU ČINNOSTI
smyslové
psychomotorické
rozumové
umělecké
136) FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ OSOBNOST
dobrá orientace a myšlení
ostré vnímání a dobrá paměť
koncentrované zaměření na daný objekt činnosti s pružným, rychlým a správným myšlením
137) SLOŽKY INTELIGENCE
vrozená – fluidní (tekutá)
získaná – krystalická
138) DĚLENÍ INTELIGENCE DLE OBLASTI UPLATNĚNÍ
teoretická
praktická
sociální
139) EMOCIONÁLNÍ INTELIGENCE
schopnost úspěšně zvládat vlastní život
schopnost mít dobré vztahy s druhými lidmi
140) DIMENZE INTELIGENCE (GARDNER)
jazyková
hudební
matematická a logická
prostorová
tělesná a kinestetická
intrapersonální
interpersonální
přírodní
141) MEŘENÍ EQ – ZÁKLADNÍ OBLASTI
1. sebevědomí
2. organizace vlastního života