Finanční právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Finanční věda:
věda o finančním hospodaření státu včetně centrálního emisního bankovnictví - je orientována k vědám ekonomickým
Prameny finančního práva
vnitrostátní prameny FP – ústavní zákony, zákony, prováděcí předpisy, opatření ČNB, pokyny MF – interní předpisy, obecně závazné vyhlášky
mezinárodní smlouvy
Subjekty finančně právních vztahů (MF ČR, FS ČR, ČNB, banky, pojišťovny, družstevní záložny, OCP..)
Finančně-právní vztahy:
jsou ty společenské vztahy, které jsou regulovány normami finančního práva
jde o vztahy, které můžeme zahrnout pod finanční vztahy, ale ne všechny finanční vztahy jsou regulovány právem
Předmětem finančněprávních vztahů jsou peněžní prostředky nebo určité peněžní plnění
Obsahem finančněprávních vztahů jsou pak konkrétní práva a povinnosti subjektů finančněprávních vztahů
Vznik finančně právního vztahu = finančněprávní norma + finančněprávní skutečnost
Prvky finančně-právního vztahu:
subjekt
vztah mezi nejméně dvěma subjekty
vztahy mezi subjekty, kdy jeden z nich je druhému nadřazen (tzv. subjekty oprávněné) a druhý je mu podřízen (subjekty povinné, FO a PO)
Objekt
je to, k čemu směřují vzájemná práva a povinnosti subjektů
Ve FPV jsou tímto objektem - peněžní prostředky samotné (předmět), peněžité plnění, penězi vyjádřené věci
Obsah
jsou práva a povinnosti subjektů pr. vztahu. Jsou to práva a povinnosti, které se vztahují k objektu.
Ve FP je povinnost zaplatit, odvést a oprávnění státu či veřejnoprávní korporace vymáhat určité plnění od podřízeného subjektu, ale také právo podřízeného subjektu na určité plnění ze strany státu jako správce veřejného peněžního fondu
Členění finančně-právních vztahů
Hmotněprávní – např. zákon o daních z příjmů
Procesněprávní – např. daňový řád
Fiskální - takový vztah, který přímo souvisí s tvorbou a užitím veřejného peněžního fondu
Nefiskální
organizační vztahy - mají charakter převážně správně-právních vztahů
Subjekty finančněprávních vztahů
ministerstvo financí
Jde o ústřední orgán státní správy pro státní rozpočet republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu ČR, daně a poplatky, clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků, účetnictví, audit a daňové poradenství
Úsek státních příjmů (rozsah vymezen zvláštním právním předpisem, kterým je zákon o rozpočtových pravidlech), výkon správy daní (zákon č. 280/2009, daňový řád)
• Úsek finančního trhu
• Ostatní úseky
Ministerstvo řídí orgány finanční správy a provádí finanční kontroly u organizačních složek státu.
Finanční správa ČR
Jejich působnost upravuje samostatný právní předpis (Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky).
Zřizují Generální finanční ředitelství, Odvolací finanční ředitelství a finanční úřady, které jsou správními úřady a organizačními složkami státu
Jedná se o správní úřady, které zabezpečují státní správu ve stanovených územních celcích, a to v oblasti správy daní, dávek, poplatků, odvodů, sankčních odvodů, příspěvků, pokut a penále odváděných do SR nebo státních fondů. Spravují také daně určené do rozpočtu samosprávných územních celků