Lidová kultura v raně novověké Evropě - Peter Burke
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- lidé nosili masky, muži za ženy a naopak, za kněze, čerty, blázny, divoké muže, zvířata …
- hl. úlohy hrál průvod, různé soutěže, předvedení masopustní hry (frašky)
SVĚT VZHŮRU NOHAMA
- masopustu dominovala 3 hl. témata – jídlo, sex a násilí
- kolem masopustu se často slavily svatby
- Clause Lévi-Strauss – naučil nás hledat při interpretaci mýtů, rituálů a dalších kulturních forem protiklady:
- Masopust x Půst
- masopust x všední den – masopust byl svět vzhůru nohama (častá zobrazení tohohle)
- téma mládí
- Sir James Frazer – masopust – rituál zajišťující růst úrody = plodnost
OBDOBY MASOPUSTU
- velký význam měl masopust ve Středomoří, Itálii, Španělsku a Francii, málo na severu
- Svátek bláznů – 28. prosinec, svátek neviňátek
- Tři králové, Den sv. Agáty (ženy rozkazovaly a muži poslouchali), velikonoční úterý (Anglie)
- léto – svátky Božího těla a sv. Jana Křtitele
- podzim – dožínky, svátek sv. Bartoloměje a sv. Martina
- další rituály – popravy, oslavy vítězství, slavnostní vjezd význ. osobností do města, bičování za vozem
- rituály lidové spravedlnosti – charivari – veřejné zhanobení, hanebná balada pod oknem strace, jenž se den předtím oženil s mladou dívkou
→ každá slavnost miniaturním masopustem – byla totiž záminkou k porušování řádu
SOCIÁLNÍ KONTROLA NEBO SOCIÁLNÍ PROTEST?
- mýty a rituály mají sociální funkce
- byly zábavou, příležitostí k tomu, aby spolu různé skupiny uvnitř jedné komunity soupeřily
- rituál charivari plnil fci sociální kontroly – byl prostředkem k vyjádření nepřátelství vůči jednotlivcům, kteří překročili řád
- proč ten „svět vzhůru nohama“ vládnoucí třídy dovolily? – „pojistný ventil“ =D – kontrolovaný únik páry
- nepokoje mohou být pokládány za zvláštní formu lidového rituálu – užívají rituál a symbol, aby své jednání legitimizovali
III. ZMĚNY V LIDOVÉ KULTUŘE
TRIUMF POSTU: REFORMA LIDOVÉ KULTURY
PRVNÍ FÁZE REFORMY: 1500-1650
- Masopust = symbol tradiční lid. kultury x Půst = duchovenstvo usilující o reformu nebo potlačení lid. slavností
- „reforma lidové kultury“ – označení systematických pokusů některých vzdělaných osobností změnit postoje a hodnoty zbytku populace (pozvednout je)
- vedení hnutí v rukou vzdělance, duchovenstvo x rolníci a řemeslníci jen „pasivní nádoby“ pro reformu
- reformátoři odmítali zj. lid. náboženství – víra v zázraky, mystická dramata, proti prvkům světské lid. kultury atd.; odsuzován tanec a všechny formy her
- co bylo na lid. kultuře špatného? – „zbytky starobylého pohanství“ (náboženská) a „moc prostopášnosti“ (morální)
- odlišnosti regionální, náboženské (reformátoři protestanté, katolíci, luteráni, …) apod. – jeden „celek“, ale ne monolit
KULTURA ZBOŽNÝCH