Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Lidová kultura v raně novověké Evropě - Peter Burke

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- město – slavnosti ve větším měřítku, etnické menšiny pohromadě – sdílely kulturu (byli z ní vyloučeni cizinci) – židé v ghettech, J Španělsko – Mauři, Benátky – Řekové; cechovní systém – měli vlastní světce, tradice a rituály (cech řezníků – význam hlavně o masopustu); každé řemeslo mělo vlastní kulturu; kultura ševců – gramotná skupina, zedníci → učili tajemství (vznik svobodných zednářů v 18. století); učni – často svébytné skupiny

- tuláci – potulné skupiny vytvářely subkultury – i mezinárodní skupina žoldnéřů + vysloužilí vojáci = zvláštní druh žebráků – vojáci měli vlastní slang, písně, rekrutské písně a bojové písně (kultura mužů bez žen);námořnická subkultura – posádky ještě více odtržené od běžné lidové kultury; rybářská subkultura – do jisté míry sdíleli námořnickou kulturu; kontrakultura (od okolního světa se nelišili, ale odmítali ho) žebráků a zlodějů – vydělení jasně naznačeno jazykem (argot, žargon), vysoký stupeň organizace

- náboženská a regionální rozmanitost – náboženství – Židé, muslimové – vypouštěli křesťanské narážky; cikáni (Saracéni, Bohemian) v Evropě na začátku 15. st.; variace sexuální a regionální – kultura žen se neshodovala s kulturou jejich manželů (přástky, mletí apod.), méně gramotné než muži; regionální varianta – lesy a hory byly účinnou překážkou pro šíření nových zvyků a představ, existují i jazykové bariéry, vesničané se neučí od svých sousedů (obvykle nepřátelé), nejsamozřejmější jsou jednotky správní

- interakce – vzájemná interakce velkých a malých tradic, architektura i literatura sestupovala po sociálním žebříčku směrem dolů – sem patří i postupné rozšiřování rytířských romancí (původně pro šlechtu, kolem 1800 už pouze pro rolníky), problémy teorie propadání – že pouze mechanicky přejímali a že ignoruje vlivy opačným směrem (tanec)

PRCHAVÝ PRAMEN

- pro historika těžké pochopit jiné lidi než je on sám, doklady jejich postojů a hodnot velmi útržkovité,

- velká část lidové kultury této doby byla orální,

- jsme nuceni dívat se očima vzdělaných cizinců (ne rolníků a řemeslníků)

ZPROSTŘEDKOVATELÉ

- řemeslníci a rolníci raně novověké Evropy negramotní - hodnoty vyjadřovali skrz chování a představení - to zaznamenáno pouze v případě, že to zajímalo příslušníky vzdělané vyšší třídy.

- ruské lidové písně 17. století si zapsali dva britští návštěvníci (James a Collins); karnevaly v Římě a Benátkách také z líčení návštěvníků (Montaigne a Goethe)

- lidové aktivity hodnostáři potlačovali, méně zkreslená snad jen díla lidových autorů - ale text nemůže dostatečně zachytit představení

- abychom mohli studovat historii kultury negramotných, musíme se na ně dívat dvěma páry očí - vlastníma a očima autorů

Témata, do kterých materiál patří