otazky-zapoctovy-test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jako své iniciativní a kontrolní orgány může zřídit:
Zastupitelstvo obce zřizuje vždy finanční a kontrolní výbor. Obec, v jejímž územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české, zřizuje výbor pro národnostní menšiny.
Samosprávnou (samostatnou) působnost obce v ČR je možné vymezit následujícím způsobem:
Jedná se o záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce a nejsou svěřeny krajům a nejsou přenesenou působností. Pokud zvláštní zákon nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost.
Založení, zřízení a zánik neziskových organizací obcí, obchodních společností obcí, sdružení obcí, vstup do dobrovolného svazku obcí schvaluje:
zastupitelstvo obce
Zastupitelstvu obce není vyhrazeno:
zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu
Zastupitelstvu obce není vyhrazeno rozhodovat:
ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti,
Radě obce není vyhrazeno:
vydávat obecně závazné vyhlášky obce,
Horizontální model fiskálního federalismu:
uplatňuje finanční vztahy mezi veřejnými rozpočty jednotlivých vládních úrovní v horizontální linii (například mezi jednotlivými kraji, jednotlivými zeměmi apod.) Respektuje princip solidarity.
Převod úplné pravomoci rozhodování a financování funkcí na nezávislé decentralizované jednotky veřejné vlády, které mají status veřejnoprávních korporací. Tyto veřejnoprávní korporace mají jasně stanovené geografické vymezení a v rámci svých hranic mají pravomoc vykonávat veřejné funkce. Tato definice se vztahuje k pojmu:
decentralizace (devolution)
Brennan-Buchananova hypotéza:
považuje fiskální decentralizaci za mechanismus omezující tendence růstu veřejného sektoru,
Oatesův (decentralizační) teorém upozorňuje na možnost:
ekonomické neefektivnosti při centralizaci zabezpečování a financování veřejných statků, při existenci rozdílných křivek poptávky po veřejných statcích v různých fiskálních jednotkách.
Decentralizační teorém:
Neexistují-li úspory z rozsahu při poskytování VS a neexistují-li externality při poskytování místních veřejných statků, potom celkový užitek bude vždy stejný nebo větší, pokud Pareto efektivní úroveň veřejných statků bude zabezpečována v každé územní samosprávě zvlášť a nikoliv centralizovaným uniformním způsobem.
Převod úplné pravomoci rozhodování a financování funkcí na nezávislé decentralizované jednotky veřejné vlády, které mají status veřejnoprávních korporací. Tyto veřejnoprávní korporace mají jasně stanovené geografické vymezení a v rámci svých hranic mají pravomoc vykonávat veřejné funkce. Tato definice se vztahuje k pojmu:
decentralizace (devolution)