Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Umění zářící z obrazovky - esej

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Masarykova univerzita

Filozofická fakulta

Chorvatský jazyk a literatura

Jakub Večeřa

Umění zářící (z) obrazovky

(esej)

IM010 Média a jejich praxe

29. 12. 2015

Vymezení pojmu „média“

Pojem „média“ je jedním z nejužívanějších v dnešní společnosti. Nejčastěji se s tímto pojmem setkáváme v souvislosti s rozhlasem, televizí a tiskem, popřípadě s médii, jejichž úlohou je přenos dat – ta jsou označována jako „nová média“.

Latinský původ slova „médium“ znamená prostředníka či zprostředkujícího činitele, což dokazuje, že tento termín má mnohem širší význam, díky čemuž je uplatňován v mnoha dalších oborech, kterými jsou například chemie, fyzika a teorie sociální komunikace. „A právě obory, které se věnují různým projevům mezilidské, sociální komunikace, označují pojmem médium/média to, co zprostředkovává někomu nějaké sdělení, tedy médium komunikační.“1

Komunikační modely

Jak již vyplývá z výše uvedeného, podstatou samotných médií je zprostředkování neboli mediace. Na proces mediální komunikace můžeme nahlížet pomocí dvou modelů - přenosového a kulturálního.

Přenosový model komunikace uskutečňuje proces typický pro klasickou představu o komunikaci. „Podstatou tohoto pohledu na komunikaci je přenos sdělení (čili významu) od zdroje k příjemci, […]“2

O kulturálním modelu hovoříme, pokud na komunikaci nahlížíme z hlediska vytváření společné kultury, která je budována vzájemnou nabídkou různých sdělení, díky které jsme součástí této kultury. Pojem kultura je tím pádem pro tento komunikační model klíčový. O výklad tohoto termínu se ve spojitosti s médii nejvýznamněji zasloužil Raymond Williams, literární vědec původem z Británie, podle nějž „nejstarší význam slova kultura v sobě zahrnuje dvě rozdílné představy: na jedné straně kultura představuje to, co se uctívá, na druhé straně odkazuje k zemědělství a procesu kultivace, tedy k řízení procesu přirozeného růstu.“3 Tento významný výklad Raymonda Williamse tak potvrzuje, že média zajišťují komunikaci ve veřejné sféře, a navíc tímto procesem podněcují rozvoj kultury.

Obrazová analýza médií

Velmi důležitou součástí vědeckého života společnosti je vývoj výzkumu médií. Mezi základní metody používané při výzkumu médií patří obsahová a obrazová analýza. Zatímco obsahovou analýzou získáme například informaci, jaké množství (kolik procent) z celkového obsahu zaujímá určité téma (v případě televizního pořadu může jít například o množství násilných scén), analýza obrazová spočívá v rozboru konkrétních prvků určitého zkoumaného obrazu, v tomto případě může jít jak o filmové záběry a sekvenci z televizního pořadu, tak i o určitá reklamní sdělení, nebo také fotografie umístěné v tisku. Jak již z názvu vyplývá, analýza je aplikována při existenci obrazu.

Témata, do kterých materiál patří