Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Osobnost pedagoga, standard učitele

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8. Osobnost pedagoga, jeho role, profesní kompetence a rozvoj. Standard učitele a kariérní řád, autoevaluace učitele. Pedagog jako reflektující praktik, modely reflexe (ALACT). Profesní etika učitele. Třídní učitel.

Pedagog= každý člověk je potencionálním vychovatelem (politik, vedoucí tábora ...)

  1. profesionální pedagog - člověk vzdělaný v pedagogickém oboru, zjišťující rozvoj jedince po stránce rozumové, citové a volní, chránící zdraví a bezpečnost dětí

úkol pedagoga - zajištění kladného rozvoje jedince po stránce rozumové, citové a volní

  1. ochrana bezpečnosti a zdraví dětí

Typologie učitele

  • logotrop (více se soustředí na informativní složku)

  • pajdotrop (více se zaměřuje na výchovu

  • autokratický (pravidla – jen učitel)

  • liberální (pravidla neexistují)

  • demokratický (pravidla spolu se žáky)

  • teoretický typ - klade důraz na systém teoretických poznatků, učivo je důkladně promyšlené

  • umělecký typ - více improvizuje (má pouze nastíněné hlavní body), vnáší do hodin momentální nápady, vede žáky k tvořivosti a počítá s jejich aktivitou,

  • praktický typ - spojuje teorii s praxí, zaměřuje se na organizaci své práce a její průběh

Temperament pedagoga

Sangvinik =otevřenost, kamarádský přístup, společenský, nebezpečí povrchnosti zájmů a citů, náladovost, sklon k nestálosti, chybí důslednost - sebevýchova, zaměřit se na vytrvalost

Flegmatik = klidný, mírumilovný, nebezpečí pasivity,, tendence setrvávat ve stereotypu, přílišná stálost, nedostatek pružnosti, těžkopádnost, lhostejnost, chybí nápaditost, může dojít až k oslabení kontaktu s dětmi - sebevýchova, hledání nových tvůrčích přístupů

Cholerik= originalita, nápaditost, iniciativa, velká aktivita, dlouhodobější nadchnutí, impulzivnost, unáhlenost (hodnocení dětí), vztahovačnost, nepřiměřené reakce, nespravedlnost - sebeovládání, kontrola svého jednání

Melancholik = empatie, osobitost, individuální přístup, méně aktivity, pocity bezradnosti, zvýšení sklon k pesimismu, úzkostlivé zacházení s dětmi

Nebezpečí pro aktivního učitele

  • plíživé psychické vyčerpání = syndrom vyhoření

  • nadšení - učitel se co nejvíce angažuje na žáky a školu

  • stagnace - neúspěch, ideály se nedaří uskutečňovat

  • frustrace - pedagog vnímá školu negativně, donucovací prostředky

  • apatie - nepřátelství mezi učitelem a žákem, učitel není vůbec aktivní

role učitele:

  • jeden ze základních činitelů VV procesu,

  • profesionálně kvalifikovaný.

  • je spoluodpovědný za přípravu, řízení a výsledky tohoto procesu.

  • působí na chování,

  • přesvědčení a cítění žáků a

  • předává jim znalosti, dovednosti a návyky vytvořené kulturou předchozích generací

Tradičně byl učitel považován za hlavní subjekt vzdělávání, zajišťující ve vyučování předávání poznatků žákům.

Současné pojetí zdůrazňuje jeho roli v interakci s žáky a prostředím. Učitel má spoluvytvářet edukační prostředí, organizovat a koordinovat činnost žáků, monitorovat proces učení.

Témata, do kterých materiál patří