8. Osobnost pedagoga, standard učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. Osobnost pedagoga, jeho role, profesní kompetence a rozvoj. Standard učitele a kariérní řád, autoevaluace učitele. Pedagog jako reflektující praktik, modely reflexe (ALACT). Profesní etika učitele. Třídní učitel.
Pedagog= každý člověk je potencionálním vychovatelem (politik, vedoucí tábora ...)
profesionální pedagog - člověk vzdělaný v pedagogickém oboru, zjišťující rozvoj jedince po stránce rozumové, citové a volní, chránící zdraví a bezpečnost dětí
úkol pedagoga - zajištění kladného rozvoje jedince po stránce rozumové, citové a volní
ochrana bezpečnosti a zdraví dětí
Typologie učitele
logotrop (více se soustředí na informativní složku)
pajdotrop (více se zaměřuje na výchovu
autokratický (pravidla – jen učitel)
liberální (pravidla neexistují)
demokratický (pravidla spolu se žáky)
teoretický typ - klade důraz na systém teoretických poznatků, učivo je důkladně promyšlené
umělecký typ - více improvizuje (má pouze nastíněné hlavní body), vnáší do hodin momentální nápady, vede žáky k tvořivosti a počítá s jejich aktivitou,
praktický typ - spojuje teorii s praxí, zaměřuje se na organizaci své práce a její průběh
Temperament pedagoga
Sangvinik =otevřenost, kamarádský přístup, společenský, nebezpečí povrchnosti zájmů a citů, náladovost, sklon k nestálosti, chybí důslednost - sebevýchova, zaměřit se na vytrvalost
Flegmatik = klidný, mírumilovný, nebezpečí pasivity,, tendence setrvávat ve stereotypu, přílišná stálost, nedostatek pružnosti, těžkopádnost, lhostejnost, chybí nápaditost, může dojít až k oslabení kontaktu s dětmi - sebevýchova, hledání nových tvůrčích přístupů
Cholerik= originalita, nápaditost, iniciativa, velká aktivita, dlouhodobější nadchnutí, impulzivnost, unáhlenost (hodnocení dětí), vztahovačnost, nepřiměřené reakce, nespravedlnost - sebeovládání, kontrola svého jednání
Melancholik = empatie, osobitost, individuální přístup, méně aktivity, pocity bezradnosti, zvýšení sklon k pesimismu, úzkostlivé zacházení s dětmi
Nebezpečí pro aktivního učitele
plíživé psychické vyčerpání = syndrom vyhoření
nadšení - učitel se co nejvíce angažuje na žáky a školu
stagnace - neúspěch, ideály se nedaří uskutečňovat
frustrace - pedagog vnímá školu negativně, donucovací prostředky
apatie - nepřátelství mezi učitelem a žákem, učitel není vůbec aktivní
role učitele:
jeden ze základních činitelů VV procesu,
profesionálně kvalifikovaný.
je spoluodpovědný za přípravu, řízení a výsledky tohoto procesu.
působí na chování,
přesvědčení a cítění žáků a
předává jim znalosti, dovednosti a návyky vytvořené kulturou předchozích generací
Tradičně byl učitel považován za hlavní subjekt vzdělávání, zajišťující ve vyučování předávání poznatků žákům.
Současné pojetí zdůrazňuje jeho roli v interakci s žáky a prostředím. Učitel má spoluvytvářet edukační prostředí, organizovat a koordinovat činnost žáků, monitorovat proces učení.