Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Osobnost pedagoga, standard učitele

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

kompetence řídící: efektivní hodiny vyučované třídním učitelem, organizační schopnosti,

schopnost navození dobrých vztahů mezi učitelem a žákem, udržení kázně

kompetence diagnostická: utváření klimatu školní třídy, řeší konfliktní výchovné situace včetně problematiky sociálních patologií provádí průběžnou diagnostiku při výchovných a vzdělávacích potížích,

kompetence poradenská a konzultativní: třídní schůzky s rodiči, návštěvy třídního učitele v rodinách, individuální návštěvy rodičů ve škole

kompetence sebereflektivní: umožňuje zamýšlet se nad svou pedagogickou činností a následně ji autoregulovat, zdokonalovat tak vlastní pedagogické dovednosti, eliminovat své nedostatky

autorita učitele:

  • formální a neformální autorita

  • učitel zakládá svoji autoritu na nutných znalostech (např. učitel ČJ nemůže chybovat ve vyjmenovaných slovech,…), ale i na jiných kvalitách

  • chce-li být považován za autoritu, by měl umět ocenit a pochválit i velmi drobný úspěch

  • při hodnocení se předpokládá znalost hodnocené věci, znalost osobnosti, koho hodnotí

  • cílem autority učitele nemůže být bezmezné ovládnutí žáka nebo podat svět pouze podle představ učitele, ale pomoc každému v nalezení jeho vlastní orientace

  • dosáhne-li jí, není to nic konečného - je potřeba ji neustále udržovat a obnovovat v čase a vůči novým žákům.

partnerský vztah učitele a žáka: mezilidský vztah, který ovlivňuje průběh i výsledek učitelova vyučování a žákova učení a kvalitu jejich spolupráce; je dán :

  • obecně sociálními rolemi a statusy z nich vyplývajícími,

  • zvláštnostmi obou aktérů, zvláštnostmi jejich vzájemného působení,

  • zvláštnostmi vyučovacího předmětu a učiva, délkou a frekvencí vzájemných setkáváni, možnostmi hlouběji se navzájem poznat, apod.

Učitel jako reflektivní praktik – vykonavatel praxe (výuky) vyznačující se kompetencí využívat reflexe ke zkvalitňování svého jednání.

Zlepšování výuky – záměrná soustavná činnost, která na základě reflexe výuky spojené s hodnocením její kvality směřuje k pozitivním změnám zvyšujícím kvalitu vyučování a učení.

Modely reflexe:

ALACT model – metodický postup pro reflektování výuky a navrhování alternativ postupu; zkratka pojmů Action (jednání) – Looking back (zpětný pohled na jednání) – Awareness (uvědomění si podstatných aspektů) – Creation alternatives (vytvoření alternativních postupů jednání) – Trial (vyzkoušení), které popisují jednotlivé fáze rekurzivního procesu reflexe při reflektivní praxi.

3A model – metodický postup pro zkvalitňování výuky na základě hodnocení její kvality; zkratka trojice pojmů (anotace – analýza – alterace), které vystihují tři vzájemně navazující fáze metodického postupu při reflektivním posuzování kvality výukových situací.

Témata, do kterých materiál patří