8. Osobnost pedagoga, standard učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Učitel a jeho profesní Já
-
Učitel a jeho třída
-
Učitel a jeho okolí
První z těchto oblastí se věnuje osobnostním předpokladům učitele, znalostem a dovednostem.
Druhá oblast se věnuje přímému působení učitele na žáky ve třídě a je vnímána jako jeho nejdůležitější součást s přímým dopadem na výsledky žákova učení.
Třetí oblast se věnuje působení učitele vně školy, zahrnuje oblast spolupráce se sociálními partnery a zdůrazňuje jeho postavení v roli „občanské autority“.
SU popisuje očekávání a požadavky na práci učitele pro potřeby jeho zařazení do příslušného kariérního stupně. Každá z těchto tří oblastí SU obsahuje základní definici, z ní pak vycházejí očekávané profesní kompetence či předpoklady a příklady indikátorů pro posouzení jejich naplnění v jednotlivých kariérních stupních.
SU poskytuje jednotný rámec, který popisuje kvalitu práce učitele a rozsah jeho působení i jeho profesního rozvoje ve čtyřech fázích profesní dráhy. Zohledňuje profesní předpoklady učitele pro kvalitní výkon profese, rozsah jeho působení a současně definuje, co je od učitele očekáváno na jednotlivých stupních kariérního systému.
Základem nového kariérního systému pro učitele se stane třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele. Standard je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele a postihuje i rozsah působení učitele ve škole.
Navrhovaný standard má tři oblasti:
oblast osobního profesního rozvoje (dříve Učitel a jeho profesní Já)
oblast vlastní pedagogické činnosti (dříve Učitel a jeho žáci)
oblast spolupráce a podílu na rozvoji školy (dříve Učitel a jeho okolí)
Standard učitele popisuje kvalitu a rozsah práce učitele ve čtyřech kariérních stupních:
I. kariérní stupeň (odpovídá profilu absolventa fakulty vzdělávající učitele)
- osobnostní předpoklady pro výkon učitelské profese. Vybaven po teoretické i praktické, stránce vybaven znalostmi, které jsou předpokladem k jejímu úspěšnému zvládnutí.
II. kariérní stupeň
- profesní kompetence na úrovni zaručující výkon učitelské profese na státem očekávané minimální úrovni. Profesní kompetence potvrdil v atestačním řízení, jímž ukončil adaptační období ve škole po ukončení pregraduální přípravy na fakultě vzdělávající učitele. Samostatně se věnuje výchově a vzdělávání žáků, udržuje si profesní dovednosti a aktualizuje své znalosti.
III. kariérní stupeň
-dlouhodobě dosahuje výborných výsledků, pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči. Je vnímán jako expert ve svém oboru. Zdokonaluje se ve svých předmětech, oborových didaktikách, pedagogice, psychologii, speciální pedagogice a v managementu třídy. Je rádcem a pomocníkem svým kolegům ve škole, předává jim své zkušenosti.