Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Osobnost pedagoga, standard učitele

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Učitel a jeho profesní Já

  2. Učitel a jeho třída

  3. Učitel a jeho okolí

První z těchto oblastí se věnuje osobnostním předpokladům učitele, znalostem a dovednostem.

Druhá oblast se věnuje přímému působení učitele na žáky ve třídě a je vnímána jako jeho nejdůležitější součást s přímým dopadem na výsledky žákova učení.

Třetí oblast se věnuje působení učitele vně školy, zahrnuje oblast spolupráce se sociálními partnery a zdůrazňuje jeho postavení v roli „občanské autority“.

SU popisuje očekávání a požadavky na práci učitele pro potřeby jeho zařazení do příslušného kariérního stupně. Každá z těchto tří oblastí SU obsahuje základní definici, z ní pak vycházejí očekávané profesní kompetence či předpoklady a příklady indikátorů pro posouzení jejich naplnění v jednotlivých kariérních stupních.

SU poskytuje jednotný rámec, který popisuje kvalitu práce učitele a rozsah jeho působení i jeho profesního rozvoje ve čtyřech fázích profesní dráhy. Zohledňuje profesní předpoklady učitele pro kvalitní výkon profese, rozsah jeho působení a současně definuje, co je od učitele očekáváno na jednotlivých stupních kariérního systému.

Základem nového kariérního systému pro učitele se stane třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele. Standard je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele a postihuje i rozsah působení učitele ve škole.

Navrhovaný standard má tři oblasti:

  • oblast osobního profesního rozvoje (dříve Učitel a jeho profesní Já)

  • oblast vlastní pedagogické činnosti (dříve Učitel a jeho žáci)

  • oblast spolupráce a podílu na rozvoji školy (dříve Učitel a jeho okolí)

Standard učitele popisuje kvalitu a rozsah práce učitele ve čtyřech kariérních stupních:

I. kariérní stupeň (odpovídá profilu absolventa fakulty vzdělávající učitele)

- osobnostní předpoklady pro výkon učitelské profese. Vybaven po teoretické i praktické, stránce vybaven znalostmi, které jsou předpokladem k jejímu úspěšnému zvládnutí.

II. kariérní stupeň

- profesní kompetence na úrovni zaručující výkon učitelské profese na státem očekávané minimální úrovni. Profesní kompetence potvrdil v atestačním řízení, jímž ukončil adaptační období ve škole po ukončení pregraduální přípravy na fakultě vzdělávající učitele. Samostatně se věnuje výchově a vzdělávání žáků, udržuje si profesní dovednosti a aktualizuje své znalosti.

III. kariérní stupeň

-dlouhodobě dosahuje výborných výsledků, pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči. Je vnímán jako expert ve svém oboru. Zdokonaluje se ve svých předmětech, oborových didaktikách, pedagogice, psychologii, speciální pedagogice a v managementu třídy. Je rádcem a pomocníkem svým kolegům ve škole, předává jim své zkušenosti.

Témata, do kterých materiál patří