8. Osobnost pedagoga, standard učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Anotace – stručný výstižný popis, který shrnuje nejdůležitější poznatky o pozorované výuce a přináší tím základní informace o kontextu probíraných situací. Cílem je umožnit čtenáři „vidět“ výuku jako celek, aby pak lépe porozuměl analýze jednotlivých výukových situací.
Analýza – didaktická interpretace výukové situace založená na metodice konceptové analýzy; zahrnuje dekompozici analyzované výuky na dílčí složky a interpretaci významové struktury a psychosociálních nebo kulturních kontextů vzdělávacího obsahu v činnosti žáků (v duchu obsahově zaměřeného přístupu je primárním cílem posoudit kvalitu didaktické transformace obsahu ve výuce).
Alterace – varianta didaktického řešení určité výukové situace navržená s cílem zlepšit kvalitu původního řešení; alteraci lze při jejím hodnocení posoudit jako zlepšující, zhoršující, neutrální.
Profesní etika učitele:
úkol učitelství: uvést žáka do světa dospělých, na této cestě za něj zodpovídat a zároveň ho brát jako rovnocenného a rovnoprávného partnera
1. proměna vztahu k dítěti (ideál autonomie, svobody a autenticity dítěte)
2. proměna pojetí obsahu vzdělávání (klíčové kompetence)
3. proměna vztahu učitele a žáka (vzájemné uznání, partnerská intersubjektivita, oboustranný závazek odpovědnosti)
4. proměna pojetí učitele (učitel=průvodce dětí významnou částí jejich života)
5. orientace na metodu (důležitost procesů učení)
Význam sebereflexe:
-
zamyšlení jedince nad sebou samým, nad svou osobností,
ohlédnutí se zpět za svými činy, myšlenkami, postoji a city.
smyslem je získat a zhodnotit zpětnovazebné informace o své činnosti
sebereflexe - uvědomování si svého jednání v pedagogických situacích
Fáze sebereflexe:
opětovné vybavení situace, popis a rozbor klíčových prvků, hodnocení či přehodnocení, způsoby vysvětlení, přijetí rozhodnutí, stanovení další strategie.
Profesionální sebereflexe učitele je nutnou podmínkou jeho odborného růstu, jeho pedagogické kompetence a odborní a lidské zodpovědnosti.
Metody sebereflexe: sebereflektující otázky, prostřednictvím videa, zpětná vazba od žáků
vzájemná hospitace jako zdroj autodiagnostiky
Standard učitele (SU) je základem nově připravovaného kariérního systému (KS) pro učitele mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol. SU shrnuje požadavky státu na jeho osobnostní kvality, profesní dovednosti a jejich rozvoj v celém průběhu učitelovy kariéry.
Standard učitele je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele a postihuje i rozsah působení učitele v systému. Umožňuje rozpoznání kvality a jejího zúročení v práci učitele ve prospěch žáků ve třídě i ve prospěch ostatních učitelů ve škole i mimo ni.
SU je strukturován do tří celků: