Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Osobnost pedagoga, standard učitele

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

kompetence učitele

=soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání; předpoklad pro úspěšné vykonání činnosti

kompetence k vyučování: umění naučit, vztah k látce, k předmětu

profesní kompetence vztah k profesi

osobnostní kompetence: empatického, asertivního chování, akceptovat sebe i druhé (žáky, kolegy), zodpovědnost, tvořivost, schopnost řešit problémy, týmově spolupracovat, být sociálně vnímavý a reflexivní;

komunikativní kompetence: motivovat žáky, navázat a udržet kontakty se žáky, podněcovat aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků uplatněním aktivizujících metod, reagovat na chybný nebo nepřesný výkon žáků, komunikovat s rodiči žáků, řešit výchovné situace

kompetence řídící: řídí vyučovací proces, práci žáků ve třídě

pedagogická kompetence: analyzovat učivo z didaktického a psychologického hlediska, projektovat učení žáků, formulovat různě náročné učební úlohy, organizovat činnost žáků ve vyučovací hodině, předcházet nevhodnému chování žáků

diagnostická kompetence: analyzovat žákův ústní, písemný, grafický a další učební výkon,

použít dostupné diagnostické metody a techniky ke zjištění učebního výkonu žáka, diagnostikovat žákovo pojetí učiva, styl učení žáků, sociální klima školní třídy

adaptivní kompetence: orientace ve společenských změnách, vyrovnat se se zátěží a stresem

výzkumné kompetence: projektovat a realizovat pedagogický výzkum, využít výsledků ke zdokonalení, vlastní pedagogické práce

informační kompetence: pracovat s literaturou, využívat moderní informační technologie

sebereflektivní kompetence: reflektovat, tj. popsat, analyzovat a hodnotit svoji pedagogickou činnost, vyjadřovat výsledky této sebereflexe

Učitel by měl:

  • projevovat zájem o žáka, často chválit

  • stanovit jasná pravidla a důsledně a spravedlivě je uplatňovat

  • oslovovat žáky jménem

  • projevovat žákům úctu („prosím―, „děkuji―)

  • nikdy nikoho nezesměšňovat, mít profesionální přístup k učení, mít trpělivost

  • mít zájem o názory, pocity a potřeby žáků, mít klidný a sebejistý, neformální styl

Partnerský vztah mezi učitelem a žáky vyvolává přátelskou atmosféru při výuce, i proces hodnocení je vnímán jako pozitivní, převažuje spíše snaha učitelů pomoci žákům, hodnocení má vysokou motivační úroveň, učitelé mají u žáků přirozenou autoritu

Učitel se snaží nalézt optimální rovnováhu mezi povinnostmi a odpovědnostmi žáka na jedné straně a právy a svobodami žáka na straně druhé tak, aby mohla být práva a svobody žáka realizovány v nejvyšší možné míře.

Změny ve vztazích mezi učitelem a žákem

Role učitele:

  • vzdělavatel

  • vychovatel -při řešení osobních a učebních problémů žáků

  • veřejný činitel

  • organizátor a koordinátor činnosti žáků

  • poradce

  • manažer - organ. a řídí práci ve třídě

  • hodnotitel - hodnotí výsledky procesu učení

  • partner- v učení

  • přítel - v nesnázích

  • stratég - při řešení konfliktů

  • prostředník - v komunikaci mezi žáky, rodiči, veřejností

  • spoluvytváří prostředí vhodné pro VV proces

  • podněcuje a podporuje optimální rozvoj žáka,

Témata, do kterých materiál patří