8. Osobnost pedagoga, standard učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
kompetence učitele
=soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání; předpoklad pro úspěšné vykonání činnosti
kompetence k vyučování: umění naučit, vztah k látce, k předmětu
profesní kompetence vztah k profesi
osobnostní kompetence: empatického, asertivního chování, akceptovat sebe i druhé (žáky, kolegy), zodpovědnost, tvořivost, schopnost řešit problémy, týmově spolupracovat, být sociálně vnímavý a reflexivní;
komunikativní kompetence: motivovat žáky, navázat a udržet kontakty se žáky, podněcovat aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků uplatněním aktivizujících metod, reagovat na chybný nebo nepřesný výkon žáků, komunikovat s rodiči žáků, řešit výchovné situace
kompetence řídící: řídí vyučovací proces, práci žáků ve třídě
pedagogická kompetence: analyzovat učivo z didaktického a psychologického hlediska, projektovat učení žáků, formulovat různě náročné učební úlohy, organizovat činnost žáků ve vyučovací hodině, předcházet nevhodnému chování žáků
diagnostická kompetence: analyzovat žákův ústní, písemný, grafický a další učební výkon,
použít dostupné diagnostické metody a techniky ke zjištění učebního výkonu žáka, diagnostikovat žákovo pojetí učiva, styl učení žáků, sociální klima školní třídy
adaptivní kompetence: orientace ve společenských změnách, vyrovnat se se zátěží a stresem
výzkumné kompetence: projektovat a realizovat pedagogický výzkum, využít výsledků ke zdokonalení, vlastní pedagogické práce
informační kompetence: pracovat s literaturou, využívat moderní informační technologie
sebereflektivní kompetence: reflektovat, tj. popsat, analyzovat a hodnotit svoji pedagogickou činnost, vyjadřovat výsledky této sebereflexe
Učitel by měl:
projevovat zájem o žáka, často chválit
stanovit jasná pravidla a důsledně a spravedlivě je uplatňovat
oslovovat žáky jménem
projevovat žákům úctu („prosím―, „děkuji―)
nikdy nikoho nezesměšňovat, mít profesionální přístup k učení, mít trpělivost
mít zájem o názory, pocity a potřeby žáků, mít klidný a sebejistý, neformální styl
Partnerský vztah mezi učitelem a žáky vyvolává přátelskou atmosféru při výuce, i proces hodnocení je vnímán jako pozitivní, převažuje spíše snaha učitelů pomoci žákům, hodnocení má vysokou motivační úroveň, učitelé mají u žáků přirozenou autoritu
Učitel se snaží nalézt optimální rovnováhu mezi povinnostmi a odpovědnostmi žáka na jedné straně a právy a svobodami žáka na straně druhé tak, aby mohla být práva a svobody žáka realizovány v nejvyšší možné míře.
Změny ve vztazích mezi učitelem a žákem
Role učitele:
-
vzdělavatel
-
vychovatel -při řešení osobních a učebních problémů žáků
-
veřejný činitel
-
organizátor a koordinátor činnosti žáků
-
poradce
-
manažer - organ. a řídí práci ve třídě
-
hodnotitel - hodnotí výsledky procesu učení
-
partner- v učení
-
přítel - v nesnázích
-
stratég - při řešení konfliktů
-
prostředník - v komunikaci mezi žáky, rodiči, veřejností
-
spoluvytváří prostředí vhodné pro VV proces
-
podněcuje a podporuje optimální rozvoj žáka,