8. Osobnost pedagoga, standard učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
K dobrému vztahu učitele a žáka patří:
zdravá komunikace, kterou dobrý učitel dobře ovládá a dává tak žákům vzor
zdravě komunikující učitel má při výkladu učiva, zkoušení přátelský hlas i pohled na žáka.
učitel je trpělivý, a to zejména při zkoušení.
pozorně naslouchat a ocenit každý jeho pokrok ve výuce a při osobním rozvoji.
zajímá se o žáka i v oblasti jeho mimoškolních aktivit a dokáže ho v jeho úsilí podpořit. výuka není pouhým monologem, ale dialogem a dává žákům možnost vyjádřit vlastní názor.
na případné dotazy odpovídá přímo a bez zbytečných odkladů.
během ověřování znalostí se učitel vyhýbá kritice, nevyjadřuje zklamání a nezahrnuje žáka nepřiměřenými požadavky nebo jejich velkým množstvím.
na situace ve škole i mimo ni učitel reaguje přiměřeně
důležitým vztahem je motivace
Postoj žáka k učiteli a k učení závisí především
-
na vlastnostech osobnosti učitele,
-
na jeho postoji k žákovi,
-
na humánním vztahu učitele k dětem.
-
na didaktických dovednostech a
-
na jeho odbornosti
Vzájemné působení U na Ž a Ž na U, resp. reagování jednoho na druhého, především v situacích jejich přímého styku během výuky.
Při tom:
-
způsobilost U jasně a plynule prezentovat Ž učivo,
-
organizovat učební aktivity samotných Ž
-
čerpat z reakcí, činností a výkonů Ž zpětné info o účinnosti svého vlastního pedag. působení na ně = zpětná vazba
-
citová vřelost ve vztahu k Ž,
-
chápat jejich potřebu úspěchu a kladného zpevnění vynakládaného úsilí
-
projevovat intelektuální nadšení a osobní zaujetí
-
dávat Ž najevo, že mu nejen nejsou lhostejní, ale naopak s nimi identifikuje
úkoly třídního učitele
organizačně řídí a výchovně vede kolektiv žáků ve třídě,
koordinuje výchovnou a vzdělávací činnost všech učitelů vyučujících ve třídě,
spolupracuje s rodiči, vede pedagogickou dokumentaci, administrativní činnost ve třídě
kontakt se žáky své třídy, založený na oboustranné ochotě ke spolupráci.
pozitivní vztah k žákům, péče o rozvoj individuality každého jednotlivého žáka.
permanentní stimulace a posilování aktivity, iniciativy, samostatnosti a tvořivosti žáků
ovlivňování zdravého duševního, tělesného a sociálního vývoje jedn. žáků a školní třídy
kompetence komunikační:
s žáky své třídy, s jejich rodiči, ostatními vyučujícími, vedením školy, školním psychologem, speciálním pedagogem, výchovným poradcem, dalšími odborníky, veřejností
přímé výchovné působení: koncentruje pozornost především na svoji třídu, v níž plní funkci garanta výchovné práce celého učitelského sboru, reprezentuje učitelský sbor i žákovský kolektiv na veřejnosti a stává se jeho mluvčím
kompetence pedagogická: vyučuje jako každý jiný učitel svému oboru, ve své třídě pokud možno v co největším počtu vyučovacích hodin snaha o hlubší poznání žáků