Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Osobnost pedagoga, standard učitele

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

K dobrému vztahu učitele a žáka patří:

  • zdravá komunikace, kterou dobrý učitel dobře ovládá a dává tak žákům vzor

  • zdravě komunikující učitel má při výkladu učiva, zkoušení přátelský hlas i pohled na žáka.

  • učitel je trpělivý, a to zejména při zkoušení.

  • pozorně naslouchat a ocenit každý jeho pokrok ve výuce a při osobním rozvoji.

  • zajímá se o žáka i v oblasti jeho mimoškolních aktivit a dokáže ho v jeho úsilí podpořit. výuka není pouhým monologem, ale dialogem a dává žákům možnost vyjádřit vlastní názor.

  • na případné dotazy odpovídá přímo a bez zbytečných odkladů.

  • během ověřování znalostí se učitel vyhýbá kritice, nevyjadřuje zklamání a nezahrnuje žáka nepřiměřenými požadavky nebo jejich velkým množstvím.

  • na situace ve škole i mimo ni učitel reaguje přiměřeně

  • důležitým vztahem je motivace

Postoj žáka k učiteli a k učení závisí především

  • na vlastnostech osobnosti učitele,

  • na jeho postoji k žákovi,

  • na humánním vztahu učitele k dětem.

  • na didaktických dovednostech a

  • na jeho odbornosti

Vzájemné působení U na Ž a Ž na U, resp. reagování jednoho na druhého, především v situacích jejich přímého styku během výuky.

Při tom:

  • způsobilost U jasně a plynule prezentovat Ž učivo,

  • organizovat učební aktivity samotných Ž

  • čerpat z reakcí, činností a výkonů Ž zpětné info o účinnosti svého vlastního pedag. působení na ně = zpětná vazba

  • citová vřelost ve vztahu k Ž,

  • chápat jejich potřebu úspěchu a kladného zpevnění vynakládaného úsilí

  • projevovat intelektuální nadšení a osobní zaujetí

  • dávat Ž najevo, že mu nejen nejsou lhostejní, ale naopak s nimi identifikuje

úkoly třídního učitele

  • organizačně řídí a výchovně vede kolektiv žáků ve třídě,

  • koordinuje výchovnou a vzdělávací činnost všech učitelů vyučujících ve třídě,

  • spolupracuje s rodiči, vede pedagogickou dokumentaci, administrativní činnost ve třídě

  • kontakt se žáky své třídy, založený na oboustranné ochotě ke spolupráci.

  • pozitivní vztah k žákům, péče o rozvoj individuality každého jednotlivého žáka.

  • permanentní stimulace a posilování aktivity, iniciativy, samostatnosti a tvořivosti žáků

  • ovlivňování zdravého duševního, tělesného a sociálního vývoje jedn. žáků a školní třídy

  1. kompetence komunikační:

  • s žáky své třídy, s jejich rodiči, ostatními vyučujícími, vedením školy, školním psychologem, speciálním pedagogem, výchovným poradcem, dalšími odborníky, veřejností

  • přímé výchovné působení: koncentruje pozornost především na svoji třídu, v níž plní funkci garanta výchovné práce celého učitelského sboru, reprezentuje učitelský sbor i žákovský kolektiv na veřejnosti a stává se jeho mluvčím

kompetence pedagogická: vyučuje jako každý jiný učitel svému oboru, ve své třídě pokud možno v co největším počtu vyučovacích hodin  snaha o hlubší poznání žáků

Témata, do kterých materiál patří