Umění zářící z obrazovky - esej
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Během obrazové analýzy jsou podstatné následující prvky:
určitá perspektiva, do které je příjemce sdělení umístěn – příjemce je touto perspektivou stavěn do určitého vztahu k tomuto vyobrazení
použité prostředky ke vzniku finální podoby obrazu – těmito prostředky, které ovlivňují význam daného obrazu, mohou být například zaostření nebo osvětlení
obrazový obsah – tím rozumíme zachycení předmětů v konkrétním obraze, jejichž přítomnost může vnést nový význam obrazu, případně signalizovat určitý další vývoj.
„Studujeme-li média, musíme sledovat, jaká sdělení a jaké významy jsou v materiálu obsaženy.“ 4 Uměním médií tak nemusí být jen přenos významu prostřednictvím slov, nýbrž i význam zakódovaný v konkrétním obraze, který mnohdy ovlivňuje příjemce daleko více než samotný mluvený projev.
Obrazová analýza je podstatná z toho hlediska, že obraz navozuje iluzi, že je divák „v centru dění“. Dnešní média také především z velké části sdělují obsah obrazy – nejen televize, ale také noviny, ve kterých v současnosti najdeme velké množství obrazových prvků, ze kterých můžeme pro představu jmenovat fotografie, tabulky a různé nákresy.
Televize - náklady a zdroje financování
Obsah, který se objeví na televizní obrazovce, je primárně ovlivňován objemem finančních prostředků, které jsou k dispozici. I přesto, že dostupné větší množství financí nezaručuje kvalitu tohoto obsahu, je zřejmé, že kvalitu mediálního produktu rozpočet do jisté míry určuje.
V České republice existuje tzv. duální systém financování médií, kdy na území našeho státu působí na jedné straně vysílatelé, kteří finance získávají prodejem svého vysílacího času různým inzerentům a vysílají díky přidělené licenci, na straně druhé pak vysílatelé získávající prostředky převážně z koncesionářských poplatků, kterým jejich působení garantuje zákon. Mezi soukromé nebo tzv. komerční stanice, které jsou licencovanými médii, řadíme stanice TV Nova a Prima. Pod veřejnoprávní média, tedy vysílatele zajišťované zákonem, spadají kanály České televize.
Cena za vysílací čas určený pro reklamu se liší v závislosti na počtu oslovených příjemců, který je ovlivňován konkrétním vysílacím časem. Nejdražším je u televizí vysílací čas v době od 19 do 22 hodin, označovaný jako prime-time. Cenu této vysílací doby ovlivňuje dále fakt, zdali jde o sobotu nebo o všední den (sobotní prime-time je dražší než ve všedních dnech).
Další zdroje příjmů mohou u komerčních stanic tvořit například příjmy z prodeje vysílacích práv, koprodukční smlouvy nebo příjmy z prodeje doprovodných produktů, které úzce souvisí s pořady, které daná stanice vysílá. Veřejnoprávní média mají oproti soukromým tu výhodu, že nejsou díky koncesionářským poplatkům závislá na komerčních tlacích v takové míře, i přesto však musí usilovat o výrazný zájem publika, který se odrazí na slušné sledovanosti. Tou veřejnoprávní televize dokazuje, že poplatky veřejnosti za užívání televizního přijímače jsou efektivně využívány.