Renesanční filozofie, Filozofie francouzského osvícenství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kantův kopernikovský obrat
stejně jako Koperník otočil zažitou představu o geocentrismu, provedl Kant revoluci v teorii poznávání
empirismus a racionalismus říká, že se podle předmětů (objektů) řídí poznání
podle Kanta je hranice našeho poznání, resp. subjekt, pozorovatel tím, kdo ovlivňuje předměty našeho poznávání
Existuje svět nezávislý na subjektu (věc o sobě)-bez subjektu jej nemůžu logicky poznat
Existuje svět, který si na základě naší zkušenosti vytváříme (svět věcí pro nás) – takový svět je svět pojmů, kategorií a analýz, probíhající v čase a prostoru – konstrukcí lidské mysli, která neodpovídá realitě
Analytické a syntetické soudy
Analytické soudy – nerozlišují, pojem předmětu; zdůrazňují to, co je v předmětu poznání obsaženo (Má kulaté brýle/obarvené vlasy, led taje, slunce svítí)
Syntetické soudy – rozvíjejí pojem poznávaného předmětu; přidává něco nového (Jsem dobrý učitel/dobrá učitelka)
a posteriori: opírá se o zkušenost (některá tělesa jsou těžká), a priori: opírá se o nepopiratelný fakt mimo naši zkušenost (2+2=4)
Kantova apriorní etika
Kategorický imperativ:
„Jednej jen podle té zásady, od níž můžeš zároveň chtít, aby se stala obecným zákonem.“
zákonitosti lidského jednání nevychází z okolí, tradic, křesťanské morálky, ale vždy a jen z člověka samotného
apriori=pravidla musí platit za všech okolností
Johann Gottlieb Fichte
žák I. Kanta
dílo: Základ všeho vědosloví
existují dvě metody poznání:
vykládání zkušenosti (dogmatismus)
odvozovat zkušenost z představy (idealismus)
Filozofii si volíme takovou, jací jsme
Filozofie není mrtvé nářadí – ožívá, když jej bere do ruky člověk – ego - JÁ
Počátkem filozofie je myslící subjekt, který podrobuje zkoumání sama sebe – JÁ
vlastní bytí, poznání, rozum, …
Vše, co existuje mimo JÁ označuje jako NE-JÁ
NE-JÁ (příroda) je pouze prostředek umožňující aktivitu JÁ
JÁ prochází 3 fázemi vývoje:
1.fáze – JÁ určuje samo sebe
2. fáze – vytváří NE-JÁ (přírodu) – ta je prostorem pro jeho aktivitu
3. fáze – postaví se proti svému výtvoru NEJÁ
JÁ na odporu NE-JÁ uskutečňuje samo sebe.
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling
stojí v opozici proti Fichtemu:
ne příroda je produktem ducha, ale duch je produktem přírody
Duch (JÁ) je v přírodě možný jenom proto, že příroda je původně duch, duch našeho ducha; jen proto, že příroda a duch, reálný a ideální moment jsou ve své hloubce totéž (identické).
Duchu (JÁ) a vůbec všemu životu lze porozumět z přírody pouze tehdy, nepokládáme-li přírodu za cosi mrtvého (…) nýbrž vidíme-li přírodu jako jednotný celek, jehož nejhlubší podstatou je živoucí prasíla
George Wilhelm Friedrich Hegel (1770 – 1831)
dílo: „Fenomenologie ducha“
veškeré bytí je pouze jistým stádiem vývojem ducha
úkolem filozofie je pochopit to, co jest, neboť to, co jest, je rozum (narážka na Descarta)
individuum, které je vybavené rozumem je synem/dcerou své doby a nikdy nemůže překročit svůj přítomný svět
poznat rozum a těšit se jím je smírem se skutečností, ve které si mohu zachovat alespoň trochu subjektivní svobody