Ekologie-pro-základní-vzdělávání-testové-otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
31. Mutualismus je
A/ změna genetického kódu v chromozomu
B/ vztah mezi dvěma druhy, kdy jen jeden z nich má ze soužití potravní prospěch
C/ oboustranně prospěšná těsná symbiózy, kdy soužití je nezbytné
D/ oboustranně prospěšná těsná symbiózy, kdy soužití není nezbytné
32. Biom nelze použít pro
A/ severskou tajgu
B/ lužní les
C/ savanu
D/ tropický deštný prales
33. Biomasa je
A/ hmota sušiny jedince, porostu apod. za určité časové období
B/ hmotnost sušiny živých organismů v určitém čase z jednotky plochy
C/ celková hmotnost látek vytvořených organismem v průběhu jeho života
D/ hmotnost sušiny výhradně neživých částí rostlin v určitém čase na určité ploše
34.Při ekologické sukcesi
A/ celková biomasa roste
B/ klesá druhová rozmanitost
C/ snižuje se patrovitost fytocenózy
D/ jde o krátkodobé výkyvy v druhové skladbě a ve velikosti populací v rámci biocenózy
35. Mezi konzumenty 1 řádu patří
A/ bakterie a prvoci
B/ rostliny (včetně sinic a řas)
C/ býložravci (herbivoři)
D/ masožravci (karnivoři)
36. Průměrný počet potomstva samičího pohlaví dožívající se plodného věku vyprodukovaný
jednou samicí během jejího života nazýváme
A/ biotický (reprodukční) potenciál populace (rmax)
B/ čistá míra reprodukce (R0)
C/ hrubá míra reprodukce(Rmax)
D/ specifická rychlost populačního růstu (r)
37. Biotický (reprodukční) potenciál populace (rmax) je
A/ regulace počtu jedinců působením vnitrodruhové konkurence
B/ přirozené kolísání hustoty populace
C/ maximální reprodukční schopnost neomezená podmínkami prostředí
D/ maximální reprodukční schopnost za nepříznivých podmínek
38. Příkladem negativních vztahů mezi populacemi 2 druhů není
A/ kompetice
B/ parazitismus
C/ komenzalismus
D/ amenzalismus
39. V tekoucí vodě bývá v létě největší koncentrace kyslíku:
A/ ráno
B/ kolem poledne
C/ večer
D/ kolem půlnoci
40. Pstruhové pásmo potoků a říček odpovídá přibližně:
A/ krenalu
B/ rhitralu
C/ potamalu
D/ hyporealu
41. Organismy, které se nalézají v tzv. reopelagiálu našich potoků a řek označujeme jako:
A/ plankton
B/ drift
C/ bentos
D/ hyporeos
42. Ke kterému stupni limnosaprobity náležejí parmová a cejnová pásma našich řek?
A/ xenosaprobita
B/ oliosaprobita
C/ α-mezosaprobita
D/ β-mezosaprobita
43. Typickými zástupci makrozoobentosu oligosaprobních (neznečištěných) úseků našich potoků a říček jsou: (2 správné odpovědi)
A/ larvy jepic, pošvatek a chrostíků
B/ larvy motýlic, šídel a potápníků
C/ larvy pakomárů, pakomárců a muchniček
D/ ploštěnky, blešivci a larvy pošvatek
E/ pijavky, berušky a larvy jepic
44. Ve kterém ročním období zaznamenávám v potoce pod kameny nejmenší abundanci a biomasu v makrozoobentosu?
A/ na jaře
B/ v létě
C/ na podzim
D/ v zimě
45. Která půdní voda je využitelná pro vyšší cévnaté rostliny?