Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Laboratorní cvičení č. 7

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výsledkem chromatografie vznikl chromatogram, na kterém jsme viděli zelenou barvu, která přecházela na jednom konci do modrozelené a v opačném směru do žluté až oranžové.

Závěr

Každé barvivo má své charakteristické zbarvení. Modrozelená barva zobrazená na chromatogramu uvádí výskyt chlorofylu b, zelená barva uvádí chlorofyl a, žlutá barva je charakteristickým zbarvením pro xantofyly a oranžová barva pro karoteny.

Fluorescenci jsme u roztoku dokázali tím, že absorboval energii dopadajícího záření molekulami chlorofylu a a přeměnil ho na záření o vyšší vlnové délce, to jsme pozorovali jako změnu zbarvení na červenou.

Úloha č. 2: Důkaz uvolňování kyslíku při fotosyntéze

Teoretický úvod

Rostliny při fotosyntéze uvolňují do prostředí kyslík. U vodních rostlin je tato produkce dobře pozorovatelná. Kyslík vytvořený procesem fotosyntézy se u nich kumuluje v mezibuněčných prostorách stonku. Pouhým okem jsou dobře pozorovatelné bublinky, které unikají z řezné plochy stonku. Za míru fotosyntézy můžeme považovat počet bublinek kyslíku uvolněných za časovou jednotku. Zvýšením intenzity světelného záření nebo obohacením vnějšího prostředí rostliny o oxid uhličitý lze fotosyntézu podpořit.

Materiál a pomůcky

Douška (Egeria sp.), voda sycená oxidem uhličitým (minerálka), destilovaná voda, lampa meotaru, velké kádinky, nálevky s krátkou stopkou, zkumavky, digitální váha.

Postup

Naplníme dvě kádinky destilovanou vodou, třetí pak sycenou minerální vodou. Do každé kádinky ponoříme stopkou nahoru nálevku naplněnou stejným počtem stonků vodních rostlin, (rostliny orientačně zvážíme tak, aby jich bylo přibližně stejně pro všechna tři opakování pokusu). Rostliny umístíme vzrostnými vrcholy směrem dolů. Na stopku nálevky nasadíme pod hladinou zkumavku tak, aby do ní nevznikl vzduch. Jednu sestavenou aparaturu s čistou vodou intenzivně osvětlíme lampou meotaru, zbývající dvě (s vodou a jedlou sodou) ponecháme volně na laboratorním stole.

Pozorujeme uvolňování bublinek a hromadění kyslíku na dně zkumavek. Stanovíme, kolik bublinek se uvolní za minutu a zhodnotíme vliv prostředí na intenzitu fotosyntézy.

Výsledky

Tabulka: Výsledky uvolňování kyslíku

Prostředí Počet uvolněných bublinek/min Voda 0 Světlo 6 CO2 40

Závěr

Fotosyntézu u rostliny jsme podpořili zvýšením vnějšího prostředí o oxid uhličitý, kdy jsme napočítali největší počet uvolněných bublinek kyslíku. Zvýšením intenzity světelného záření jsme učinili slabší podporu fotosyntézy, kdy jsme napočítali menší počet bublinek kyslíku. Čistou vodou jsme fotosyntézu nepodpořili vůbec, zde jsme nenapočítali žádnou bublinku kyslíku.

Témata, do kterých materiál patří